• Idajoh

Min sambo har ingen sexlust

Min sambo och jag har varit tillsammans i ca 1.5 år nu. Jag valde att flytta till honom i en ny stad för att bli sambos för ca 1 år sedan. Allt fungerade bra tills 1 månad in i flytten då han blev sjukskriven för utmattning, detta är alltså ca 11 månader sedan. Han blev trött, sov extremt mycket, slutade träna osv. Redan då blev vårt sexliv försämrat. 

Nu börjar han mår bättre och jobbar halvtid. Hänger med vänner, kör MC osv. 

Problemet är fortsatt att vi nästan aldrig har sex och att jag börjar må extremt dålig över detta. Jag upplever att sex är en viktigt del i ett förhållande. Jag blir ledsen och känner mig värdelös. vi har absolut närhet med pussar, kramar och sånt. Men inte den sista delen i intimitet. 

Har förstått att utmattning och stress minskar sexlusten rejält. 

jag har försökt prata om det flera gånger, men de slutar mest med att han säger att han inte har sexlust och inte kan göra något åt detta. 

jag vill inte pressa honom i det, och vågar snart inte prata om det längre med honom. 

jag sover inte bra och gråter oftare nu pga situationen. Känner liksom en tomhet i bröstet och har svårt att hantera detta på egen hand. Jag längtar väldigt mycket efter den närheten som saknas. 

jag är rädd att det ska pågå under fler månader och att jag inte kommer orka 

vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Min sambo har ingen sexlust
  • Anonym (H)

Hej! Först o främst vill jag säga att jag fullt ut förstår dig! Otroligt frustrerande när ett förhållande fungerar men sista biten svajar, 

det som kommer till mig är att det känns som det ligger någon form av prestation i det hela. Min erfarenhet av utmattning o sexliv är att jag orkade inte för t.om erektionen svek mig, jag kunde inte leverera det min sambo ville ha. 

detta jobbades bort för vår del genom små steg. intima smekningar vid matlagningen, vi börja duscha tillsammans, låg och skedade när vi skulle sova, och såklart prestigelöst sex där det i början kändes som jag svek henne.

detta är såklart högst individuellt så prata med honom.  Var ärlig och jobba upp det steg för steg

lycka till. 

• Kunniglingvist

Du är inte ensam. Jag har gått/går igenom samma sak och har samma problematik. Som du beskriver det har jag upplevt precis likadant med min fru. Man känner sig inte mycket värd när den livspartner man valt inte mäktar med att ha ett sexliv pga utmattning.

Sett sånna här trådar förr. Vanligt att folk skriver gör slut, skaffa någon ny. Men jag vet själv att det inte är så himla lätt när man är investerad och har alla känslor kvar.
    Man vill ju tro att det kan bli bättre. Man ger ju inte upp på någon man älskar i första taget. Jag förstår att du är intresserad av tips för att få honom att vilja ha dig sexuellt igen, har tyvärr inte lyckats så mycket bättre så jag har inga bra framgångsråd 

Om man väljer att stanna i en relation man inte mår helt bra av så tror jag inte man kan gå och bara vänta på att något ska magiskt hända. Ta hand om dig själv. Satsa på vanor som du mår bra av, ägna dig åt intressen du mår bra av. Efter första året av ha det som du sjönk mitt självförtroende till botten, vilket också ledde till att jag tappade motivationen att göra något för att må bättre. 

De senaste två åren har min fru börjat se mig igen ibland. Ser att jag satsar på mig själv. Att jag tränar och håller mig aktiv. Det händer ibland att hon inser att hon tar mig för givet och då blir det några veckor av hett sex igen. Det är inte på långa vägar tillräckligt men det går åt rätt håll

Förstår verkligen att du känner olust att prata om det igen. Det är svårt för att påtala sexbristen ökar kraven på honom och det skulle inte förvåna mig om han är fullt medveten om att han inte mäktar med att ge dig det du behöver sexuellt, att han känner prestationsångest

Men samtidigt. Kommunikation är a och o för att få ett förhållande att fungera. Att sluta prata om det alls känns som en dödsdom för förhållandet. Jag tror på att ta upp det på ett sätt som stärker honom. Får honom att känna sig behövd, efterlängtad. Utan att påminna om att du är missnöjd och otillfredsställd. För det vet han garanterad.

Som sagt. Inte lyckats mycket bättre så jag vet inte om det är värt dig något. Men håller tummarna för dig
  • Anonym (Paolomaldini)
    Idajoh skrev 2024-08-21 11:07:39 följande:
    Min sambo har ingen sexlust

Min sambo och jag har varit tillsammans i ca 1.5 år nu. Jag valde att flytta till honom i en ny stad för att bli sambos för ca 1 år sedan. Allt fungerade bra tills 1 månad in i flytten då han blev sjukskriven för utmattning, detta är alltså ca 11 månader sedan. Han blev trött, sov extremt mycket, slutade träna osv. Redan då blev vårt sexliv försämrat. 

Nu börjar han mår bättre och jobbar halvtid. Hänger med vänner, kör MC osv. 

Problemet är fortsatt att vi nästan aldrig har sex och att jag börjar må extremt dålig över detta. Jag upplever att sex är en viktigt del i ett förhållande. Jag blir ledsen och känner mig värdelös. vi har absolut närhet med pussar, kramar och sånt. Men inte den sista delen i intimitet. 

Har förstått att utmattning och stress minskar sexlusten rejält. 

jag har försökt prata om det flera gånger, men de slutar mest med att han säger att han inte har sexlust och inte kan göra något åt detta. 

jag vill inte pressa honom i det, och vågar snart inte prata om det längre med honom. 

jag sover inte bra och gråter oftare nu pga situationen. Känner liksom en tomhet i bröstet och har svårt att hantera detta på egen hand. Jag längtar väldigt mycket efter den närheten som saknas. 

jag är rädd att det ska pågå under fler månader och att jag inte kommer orka 

vad ska jag göra? 

Jag gick in i den välkända väggen i början av 2015. Var inte helt återhämtat förens 2021 å en sak märkte jag ganska rejält att sexlust var nästan död men en grej brukar hjälpa enormt mkt å det är när min fru ger mej fantastiska avsu.ningar i långaaaaa stunder dvs mellan 40-60 minuter å det har hjälpt mej rejält mycket . 
    Även nya ställningar å nya utmaningar i sängen har varit till stor hjälp.
    Testa med det vännen.
  • Anonym (IR)

Det finns en nästan likadan tråd, och jag tänkte slänga in samma 2cent här som jag gjorde där. Du skrev att han inte ville prata så mycket om det. Kanske är det för att han känner sig pressad? Har du frågat om han har några speciella sexfantasier? Kanske kan ni göra verklighet av någon av dom tillsammans? Jag har varit där han är och det enda som fick igång mig var att göra verklighet av en av mina sexfantasier.

Svar på tråden Min sambo har ingen sexlust