• Anonym (Fly)

Idag kom blickarna

Bytte arbete för sex månader sedan och arbetar tätt ihop med tre andra män. Alla är betydligt äldre än mig och arbetat länge på företaget. Idag som sagt kände jag blickarna, blickarna där mam inte såg mig som ?kollegan? utan som den ?unga, söta, sexiga tjejen?. Och det kände så jobbigt. Jag hade en kjol till knäna och blus. Som vanligt. Men jag såg hur de tittade och även kommenterade ?wow vilken outfit?. Jag har aldrig fått sådana blickar, eller kanske, men inte som jag känt av så tydligt som idag. Jag försökte förtränga känslan idag och inte låta det ta över men gick inte, och visst jag kanske överdriver lite men kände mig inte så glad..

• Svar på tråden Idag kom blickarna
  • Core

Ta eget ansvar, äg utfallet. Antingen står du upp för hur du klär dig och ifrågasätter om du tycker att du blir behandlad fel, klä dig på ett annat sätt eller köp läget.

Världen kommer aldrig att anpassa sig efter dig, det kommer finnas pervon, psychopater och idioter överallt, hela tiden. Sitt inte och beklaga dig, ta ansvar för ditt eget liv och välmående.

Jag vet att historiskt har män förtryckt kvinnor, och det ligger i det kollektiva medvetandet, men 2024 har inte kvinnor sämre förutsättningar att stå upp för sig själv än män. Till skillnad från förr.

Jag kan säga dig att snusktanter har jag varit omgiven av i tid och otid under hela mitt liv, nu efter 30 börjar de visserligen droppa av, men fortfarande om jag har en tight t-shirt kommer det smekande händer över armarna och komplimanger. Du har precis samma förutsättningar som mig att antingen säga ifrån eller skita i det. Eller hur?

Offerkoftan är sällan klädsam, och vi är liksom förbi det där stadiet att det är mer synd om kvinnor.

• Anonym (Säg ifrån)

Men säg ifrån om du upplever det så jobbigt. Herregud, vad vi tjejer blivit veka. Att någon kollar på en är inte HELA världen.

• Tecum

Du har jobbat där i sex månader så de vet att du klarar jobbet. Du är "den snygga sexiga kollegan", inte tjejen. Chilla och ta till dig av bekräftelsen istället för att övertänka. Så länge det inte går ut över jobbet eller att de blir slippriga är det inte mycket du kan göra, eller ska göra....

• Anonym (j)

Vet hur du känner, TS.

Det som skiljer sig åt från det när kvinnor håller på så på samma sätt som Core beskrev är det faktum att män (oftast) är fysiskt överlägsna kvinnan, så att då ha en grupp män som tillsammans håller på så är mer hotfullt än om kvinnor gör det. 

Min pappa som såg mkt bra ut i sin ungdom har också berättat för mig första jobbet han fick hur kvinnorna där höll på, smekte han över gumpen osv.

Det är inte okej att sexualisera och gå över gränser på en arbetsplats oavsett kön.

På mitt första jobb när jag var i övre tonåren blev det också en chock för mig med de män som fick upp ögonen för mig, det var också WOW! direkt när de fick syn på mig. Det var som att de inte kunde hålla det inne. Det är en slags sjukt makt-bevis de kör med. De är på hemmaplan. De är i grupp. Det är förklätt i "komplimanger", men som du säger man ser det i blicken, kroppsspråket. Inget jag någonsin uppskattat. Man märker skillnaden men den kan vara svår att ta på konkret. 

Alltså nej, det är inte okej. Man vet när den gränsen är överskriden. Det är skillnad om någon säger vilken fin tröja du har, eller ny frisyr? Den klär du i. Vanliga människor vet att kunna ge komplimanger utan att det blir grisigt eller oprofessionellt. 

Jag tror tyvärr generellt sätt så har chefen  om nu chefen inte är likadan på din arbetsplats (suck) varit medveten om deras sätt att vara. Antingen kommer chefen låta det här vara precis som det är eller bli extra frustrerad över att ett gammalt problem med den gruppen åter igen händer. 

Men jag säger som min ena förälder sa "Vissa grupper får man ge upp" och så är det. Antingen så markerar du, och det  kan vara svårt och sårbart för en ung tjej att veta hur man ska göra det, eller så planerar du för din utgång. En av de saker jag gjorde var att jag alltid höll blicken stadig och min röst under kontroll när jag talade till sådana (grisar). Jag var professionell. Då tappar de för stunden masken, skärper till sig. Jag var inte fnittrig och jag gick inte in i deras sk skämt, men jag kunde själv skämta då med andra och skratta. Jag var också någon som jobbade på, åt snabbt min lunch, gick ut, var inte så privat om mitt liv. Jag visade dem inga känslor. Om du hör de säga de här "komplimangerna" så svara de inte. Visa de är luft för dig, till exempel. Du är där för att jobba. Inte fjanta sig som de gör. I deras ålder dessutom. Visa på att de gör bort sig själva.

Sedan kan jag tycka det är extra grisigt med män som kunnat ha tjejer i din ålder som sina egna döttrar. Tänkt på om de inte har andra kvinnor i deras liv. Varför de kan objektifiera så här. Men de har väl mini-hjärnor, skulle jag tro. 

Så här är det TS - gör folk dig obekväma finns det två sätt att hantera det på, kom jag på, antingen visar man dem att man är någon de kan placera i underläge, eller så visar man dem att man är deras like eller över.

Jag gillar att göra de människor som gör mig och andra obekväma precis lika obekväma och det gör jag genom att då vara som jag är - mot dem. De ska ha det. Ta ifrån den den makt de tror de sitter på. 

• Kvinna7
    Tecum skrev 2024-08-20 21:37:20 följande:

Du har jobbat där i sex månader så de vet att du klarar jobbet. Du är "den snygga sexiga kollegan", inte tjejen. Chilla och ta till dig av bekräftelsen istället för att övertänka. Så länge det inte går ut över jobbet eller att de blir slippriga är det inte mycket du kan göra, eller ska göra....

Precis!
Svar på tråden Idag kom blickarna