• Rosenböna

Om du hade den bästa mamman när du var liten..

?berätta! Hur var hon? Överallt läser man om mammor som gör eller har gjort fel. Om mammor som svikit, om vad man inte ska göra som mamma. Ingenstans berättar någon om de mammor som varit helt fantastiska. Jag är mamma till tre barn och jag vill veta, för jag vill också minnas som den bästa mamman. Vad gjorde hon? Var hon glad jämt? Hur satte hon gränser? Berätta!

• Svar på tråden Om du hade den bästa mamman när du var liten..
  • Anonym

Mammor är människor, därför har de också fel och brister som alla andra.
    I den meningen är dom inte perfekta.

Men det är fint att du vill vara en bra mamma.

• Elin pelin

Min mamma var inte perfekt men hon var superbra tycker jag.
    Hon ställde alltid upp, hon engagerade sig i mig och mina fritidsaktiviteter (dels för hon tyckte det var roligt dels för att hjälpa)
    Hon hade möjlighet att ta mig och någon kompis att åka och bada (hon älskar att simma) någon gång / mån.
    När man blev äldre så var hon och pappa noga med att vi alltid kunde ringa om vi ville bli hämtade.
    Hon pressade inte mig, jag fick bli vad jag ville. Men det viktigaste var att jag skulle göra mitt bästa och mina föräldrar pratade alltid som att jag självklart skulle plugga (typ, när du läser på universitetet osv).
    Visst kunde mamma och pappa vara irriterade och sura ibland men jag har framförallt känt mig älskad, trygg och önskad!

• Godochglad

Jag hade en bra mamma. Det kändes som att hon förstod mig, kanske för att vi var lite lika. Hon lånade massor av böcker till mig, jag älskade att läsa. Hon föreslog fritidsaktiviteter som hon trodde kunde passa, en del av de sakerna ägnar jag mig fortfarande åt. Hon utgick alltid från att jag var smart och kapabel att ta egna beslut men resonerade gärna. Hon hade tydliga regler men alltid med en anledning (du måste vara hemma kl 10 på vardagar för jag ska upp och jobba och klarar inte det om jag varit uppe sent och väntat.) Hon var noga med att dela hushållsarbete med min pappa, vilket jag tror har hjälpt mig att ställa motsvarande krav på min partner (på köpet fick jag en fin relation till pappa som ju var närvarande hemma). Hon inpräntade i mig vikten av att ha koll på sin ekonomi, särskilt som kvinna. Hon förhörde mig inför prov och pratade positivt om skolan.

• Rosenböna

TACK för era svar! Så fint! För mig handlar det mindre om att vara perfekt och mer om att jag tror att man ibland går vilse i vad man tror att barn uppskattar och kommer ihåg. ❤️ 

• jeolpeol

Ingen mamma är perfekt men jag hade turen att få en underbar mamma. Hon lät oss barn vara med och baka, städa och andra hushållssysslor så nu i vuxen ålder har jag goda kunskaper och tyckte aldrig att det var ett straff att städa på rummet till exempel. Mamma bekräftade alltid att jag gjorde ett bra jobb och lärde mig att göra annorlunda ifall jag gjorde fel, hon straffade mig aldrig.

Att läsa läxor var aldrig tråkigt när mamma hjälpte till eftersom hon hade stort tålamod och lärde mig tidigt att tänka självständigt snarare än att pränta in rätt svar.

Mamma tog ofta med mig och mina syskon och lärde oss om bär, svampar och ätliga växter. Hon lärde oss hur man kan leva av naturen. Att gå ute i skogen var inte alltid det roligaste när man kunde sitta hemma och spela dator men nu i vuxen ålder tänker jag tillbaka på alla stunder som jag umgicks med mamma. Då är jag glad att hon tvingade mig bort från datorn emellanåt 😁

Idag är jag 33 år och hon är fortfarande en viktig del av mitt liv. För att jag vill ha henne här och jag är tacksam att vi har en så fin relation.

Svar på tråden Om du hade den bästa mamman när du var liten..