• Ellipellipang

Sterilisering osams

Hej
    Jag kan av olika anledningar inte äta p piller eller ta hormoner. Vi har 3 barn o jag har haft tuffa graviditeter o känner att min kropp behöver vila. 

Jag vill inte ha några mer hormonbehabdlingar o inte heller vara rädd för att kondomer ska spricka mm. Fick ta två dagen efter piller förra året o var ständigt orolig för arr bli gravid. 

Tycker det är dags för sambon att se till att skydda oss . Hba vill inte ha fler band o är 43 men vägrar sterilisera sig tycker det är min uppgift om jag inte känner mig säker med kondom. Hur går man vidare. Jag får inte äta p piller mm o jag har ätit medicin under graviditeter mm . Jag tycker det är dags att hans kropp får göra något. Är det fel tänkt? 

• Svar på tråden Sterilisering osams
  • Anonym (M)

Klart han ska göra det. Du har ju fött era barn 

• Anonym (Sanna)

Du har fött re barn och han vill inte sterilisera sig?

Vägra sex, kondom är inte 100%, och du ska inte behöva göra en abort. 

• cosinus

Vill han inte så vill han inte. Det är ju inget man kan tvinga fram. Rättvist eller inte, men det är fortfarande ett ingrepp i hans kropp som han måste känna sig ok med.

Ni får väl sätta er ner och lista alternativ. Han, steriliserar sig, du steriliserar dig, ni använder kondomer, du sätter in en kopparspiral och ev om ni kommer på något mer som är hormonfritt. Sen får ni fundera på om ni är beredd att göra något av det och vad alternativet annars är. 

• Anonym (Yes)

Jo det kan man tycka.  Mitt ex vägrade sterilisera sig trott att han inte ville ha fler barn, han var helt enkelt rädd för att någon skulle mixa där nere på honom. 

har träffat en man som redan hade gjort det och det är så oerhört skönt att inte behöva oroa sig och slippa kondomer. Önskar jag aldrig hade behövt mixtra med hormon preventivmedel tidigare i livet, det har sabbat mycket.

• Ellipellipang
    Virriga Vera skrev 2024-08-20 15:23:04 följande:

Vill du ha fler barn?

Nix men jag vill inte sterilisera mig . Jag kommer inte utsätta min kropp för mer nu. Graviditeter som varit enormt tuffa o dagen efter piller mm. 

Han får din vilja fram i det mesta o jag tycker det är hans tur.
  • Anonym (Mini)

Var och en måste få bestämma över sin egen kropp. Som kvinna skulle jag inte vilja att en man bestämde att jag skulle tex ta piller, sterilisera mig, göra abort, föda barn osv.

Förstår ditt tänk att det är hans tur nu, men vill han inte så vill han inte. Om du inte kan äta piller, känner dig osäker med kondom, inte vill sterilisera dig och inte vill bli gravid, så tycker jag du ska säga nej till penetrerande sex. För på samma sätt som han bestämmer över sin kropp bestämmer du över din.

• Anonym (Bill)

Oss har du övertygat, nu behöver du bara övertyga honom.

• Anonym (Teresia)

Den trista men enda lösningen blir ju då att inte ha samlag. 

• Anonym (S)

Jag hoppas han drar!
    Jag hade sprungit så fort benen burit om min man "krävt" att jag skulle göra fysiska och psykiska ingrepp på min kropp för att han "inte vill". Förstå tråden på FL om det var ombytta roller! Du får väl sexvägra då, så får du se hur länge han stannar! Och då kommer han nog vara glad att han behållt sin barnalstrande funktion!

Svar på tråden Sterilisering osams