• Anonym (Ts)

Misstänkt misshandel...

Om en person blir anhållen misstänkt för grov misshandel men efter polisförhör med närvarande advokat blir frisläppt från arresten efter att polisen har återberättat hela förhöret för åklagaren. Vad händer då? 
    Advokat sa till den misstänkta gm "du kommer garanterat bli släppt nu, finns ingen anledning att hålla dig kvar här och då ses vi aldrig mer". Den misstänkta målsäganden har sagt exakt samma i sitt polis förhör. Betyder det att ärendet är nedlagt? Det som skett var en ren olycka som ingen är skyldig till men som den ene fick en skada av som krävde ambulans och vård.

Får inga svar från polisen. Men behöver verkligen veta? Vad tror ni?

• Svar på tråden Misstänkt misshandel...
  • Anonym (K)

Sluta försvara den som gjort dig illa ! Kvinnorjouren finns för sig. Ta hjälpen innan det är försent.

• Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2024-08-20 15:23:20 följande:

Sluta försvara den som gjort dig illa ! Kvinnorjouren finns för sig. Ta hjälpen innan det är försent.

Okej, men det kvinnan som är misstänkt för misshandel på mannen!

Oavsett så var mannen väldigt onykter och ramlade på glaskross och gjorde sig illa. Ingen misshandel har skett.
  • Anonym (My)

Blir du frigiven finns ingen anledning till att vara fortsatt anhållen eller bli häktad, du kan dock fortfarande vara misstänkt för brottet. Du får hem papper på att misstanken är nedlagd om ärendet läggs ner. 

• Anonym (Julia)

Jag har varit med om en liknande händelse. Min vän satt anhållen typ ett dygn sen släppte dom henne pga hennes man hade tydligen flera domar och anklagelser mot honom!  Kvinnor ska kunna försvara sig utan att bli anklahade för misshandel!. inga vittnen = ingen kan åtalas! Enkelt 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Julia) skrev 2024-08-21 07:06:00 följande:

Jag har varit med om en liknande händelse. Min vän satt anhållen typ ett dygn sen släppte dom henne pga hennes man hade tydligen flera domar och anklagelser mot honom!  Kvinnor ska kunna försvara sig utan att bli anklahade för misshandel!. inga vittnen = ingen kan åtalas! Enkelt 

Mannen är nyligen fri efter ett ganska långt fängelse straff för misshandel mot samma kvinna.  Detta var dock inget självförsvar (annars håller jag med dig) utan en olycka.  Inga vittnen, inget ord mot ord utan båda säger samma händelseförlopp I förhör. 

Bra att din vän släpptes, bra i detta fall också även om ingen vet utgången än.
  • Anonym (Julia)

Om ni har en "historik" för annat där misshandel är innblandat, kan det bli lite svårare. Polisen kan ju anmäla själva. Allmänt åtal tror jag det heter 

• Anonym (drabbad)
    Anonym (Julia) skrev 2024-08-21 07:06:00 följande:

ingen kan åtalas! Enkelt 

Så enkelt är det inte.

Mitt ex blev dömd till ett långt fängelsestraff och ett högt skadestånd, brottet var grov kvinnofridskränkning och ett antal våldtäkter.
    Till majoriteten av händelserna fanns inga vittnen, och utöver det hade noll personer sett någon av händelserna.
  • Anonym (Julia)

Hej "Drabbad"

Kan du berätta mer? Man kan väl inte bli åtalad utan vittnen? Bara nyfiken om hur det fungerar?!

• Anonym (Julia)
    Anonym (drabbad) skrev 2024-08-21 10:30:45 följande:
    Så enkelt är det inte.

Mitt ex blev dömd till ett långt fängelsestraff och ett högt skadestånd, brottet var grov kvinnofridskränkning och ett antal våldtäkter.
    Till majoriteten av händelserna fanns inga vittnen, och utöver det hade noll personer sett någon av händelserna.
    Hej, Jag vill verkligen veta mer om hur detta gick till. Det är ju näst intill omöjligt att få en person dömd i detta land. Grattis till dig! 
  • Anonym (drabbad)
    Anonym (Julia) skrev 2024-08-24 01:44:57 följande:

Hej "Drabbad"

Kan du berätta mer? Man kan väl inte bli åtalad utan vittnen? Bara nyfiken om hur det fungerar?!

Anonym (Julia) skrev 2024-08-24 01:50:57 följande:
    Hej, Jag vill verkligen veta mer om hur detta gick till. Det är ju näst intill omöjligt att få en person dömd i detta land. Grattis till dig! 

Jag kan berätta lite runt omkring, vill inte bli för ingående så att någon ev känner igen mig.

Ska iväg på sommarens (troligtvis) sista strandhäng nu men återkommer.
Svar på tråden Misstänkt misshandel...