• Hejsansvejsan98

Ivf och överstimulering

Hej! 

Ni som har gjort ivf och fått överstimulering. Tänkte kolla om ni kände att det va på väg under tiden ni tog sprutorna? och hur kändes det isåfall. Och ni som blev överstimulans hade ni risk för det innan? 

Jag och min fru håller just nu på med ivf,  tredje försöket nu. Första gången fick vi avbryta utan någon äggplock då dosen var väldigt låg så inga ägg utvecklades, andra gången höjde dom lite och då fick vi en färsk insättning och en fryst. Den frysta resulterade tyvärr i ett missfall så nu gör vi om hela processen. 
    Har tagit sprutorna i några dagar och ska göra äggplock på torsdag och idag på kontrollen sa läkaren att jag har risk för överstimulans då många många ägg har växit.  Att jag har risk att få överstimulering har jag vetat sen vi började processen därför började med så låg dos första gången. Däremot kändes det lite som att dom låter det hända den här försöket, dom höjde  dosen en del,mer än va jag hade velat samt fick ta sprutorna flera dagar mer den här gången än dom andra gångarna.Det jag vill komma fram med det hela är att jag är livrädd för överstimulering och jag misstänker att jag redan typ har det eller nåt sånt. Jag har rätt så ont i magen, sidorna, ryggen alltså typ hela nedre delen av magen. 
    Tänkte bara kolla hur ni som fått det känt osv .

• Svar på tråden Ivf och överstimulering
  • Anonym (SP)

DEt låter sunt att de ökar dosen så att de får ut fler ägg. Jag har PCO och fick lätt överstimulering (hade över 25 ägg). Visst blir man lite svullen och tung när äggen växer, det är helt normalt. Jag gick upp 1,5 kilo under de två veckorna.

Dagen efter äggplock blev jag väldigt svullen (gick upp 2 kg till) och hade ont när jag kissade. Det gick över på två dagar och det är också normalt och sedan går vikten nedåt igen. 

Om du börjar kräkas, går upp väldigt mycket och väldigt fort eller svimmar så ska du åka in direkt. Kom ihåg att det också är normalt att blöda lite efter äggplocket men det ska inte vara floder. 

Svar på tråden Ivf och överstimulering