• Anonym (Vadskamangöra)

    Oplanerat gravid, 42 år...vad gör man??

    Är 42 och har två barn med mannen som är 38.  Är nu helt oplanerat gravid igen, har ppiller men det verkar inte ha funkat nu av något skäl. Vi står och vet inte vad vi ska göra. Är i v 7.

    Våra barn är precis ur småbarnsåldern, båda blöjfria och sover hela nätter.

    Tanken var inte att skaffa fler. Sett nu borde vi ju kanske steriliserat oss på något vis men vi skyddade ju oss, trodde vi. Särskilt då jag är 42. 

    Vi bor nog stort för ett barn till och ekonomin finns. Det som talar emot är väl att vi precis kommit ut småbarnstiden, börjat jobba rejält igen sen ett tag, och var påväg mot nästa steg trodde vi. Något i mig är egentligen mot en abort bara för att, samtidigt börjar jag grubblar på hur det blir, jag som riktigt äldre mamma nu, en småbarnstid till (yngsta är 3) som tar tid från de rätt små barnen ändå. 

    Samtidigt älskar jag att vara mamma. Mannen är väl i lite chock, han ville ha två barn och nu står vi ju här inför att det kanske blir fler. Han vet vare sig ut eller inte n i sina tankar 

    Hur skulle ni göra? Hjälp mig tänka.

  • Svar på tråden Oplanerat gravid, 42 år...vad gör man??
  • Anonym (xxx)

    Om jag inte velat ha fler barn, och inte mannen heller, och blivit oplanerat gravid hade jag gjort abort. 

  • Anonym (Linda)

    Ett rätt bra sätt att reda ut tankar är att ni på varsitt håll sitter ner med papper och penna och delar upp pappret i plus och minus. Fyll på listan med för och nackdelar.  När ni srn är klara byter ni lista med varandra läser och begrundar och får på så sätt en bra grund för diskussion och beslut. 

    Ett lite jobbigt men fungerande sätt att få nån känsla är också att tänka ur perspektivet att vill du verkligen bli mamma med allt vad du vet att det innebär eller vill du bara slippa abort?   Stor skillnad... 

  • Anonym

    Men... ni är väl inte ur småbarnstiden heller med en treåring!

  • Anonym (Vadskamangöra)
    Anonym skrev 2024-08-19 17:58:31 följande:

    Men... ni är väl inte ur småbarnstiden heller med en treåring!


    Jag menar den allra minsta småbarnstiden med blöjor och vaknätter.
  • Aliona
    Anonym skrev 2024-08-19 17:58:31 följande:

    Men... ni är väl inte ur småbarnstiden heller med en treåring!


    Småbarnsåldern är väl 1-3 år? Sen kommer ju förskoleåldern. Eller vad tycker du är småbarnsåldern?
  • Anonym
    Aliona skrev 2024-08-19 19:13:49 följande:
    Småbarnsåldern är väl 1-3 år? Sen kommer ju förskoleåldern. Eller vad tycker du är småbarnsåldern?
    Jag tycker att dagisbarn är småbarn.
    De är ju inte direkt stora.

    Treåringar går ofta på dagis också för örvigt, liksom tvååringar.
  • Anonym (H)

    Ja ni får ju börja om med allt igen, vill ni det ? Om inte tycker jag ni gör abort och tänker på de två små ni redan har . 

  • Räkan77

    Ha inte dåligt samvete för att göra en abort om du känner att ni inte vill ha ytterligare ett barn. Det låter som att ni tidigare inte ens tänkt tanken på ett tredje barn.

    Ingen kommer att klandra er för aborten även om det såklart kommer vara jobbigt för er att gå igenom. Men vi alla bär ju på olika sorger i våra liv, det är ju så livet funkar.

  • Aliona
    Anonym skrev 2024-08-19 19:30:25 följande:
    Jag tycker att dagisbarn är småbarn.
    De är ju inte direkt stora.

    Treåringar går ofta på dagis också för örvigt, liksom tvååringar.

    Absolut - själv hade jag mitt barn på på förskolan från ett år. Men när man pratar om småbarnsåren så brukar det vara 1-3 år. 


    Se avsnittet barnets ålder: 
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Barn

    S
    en vet jag att en del räknar hela förskoletiden som småbarnsålder, men det finns ingen anledning att tycka att det är konstigt om någon säger att de är på väg ut ur småbarnsålderm när barnet är tre år, för det är definitivt en etablerad definition. 

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Vadskamangöra) skrev 2024-08-19 13:45:53 följande:
    Oplanerat gravid, 42 år...vad gör man??

    Är 42 och har två barn med mannen som är 38.  Är nu helt oplanerat gravid igen, har ppiller men det verkar inte ha funkat nu av något skäl. Vi står och vet inte vad vi ska göra. Är i v 7.

    Våra barn är precis ur småbarnsåldern, båda blöjfria och sover hela nätter.

    Tanken var inte att skaffa fler. Sett nu borde vi ju kanske steriliserat oss på något vis men vi skyddade ju oss, trodde vi. Särskilt då jag är 42. 

    Vi bor nog stort för ett barn till och ekonomin finns. Det som talar emot är väl att vi precis kommit ut småbarnstiden, börjat jobba rejält igen sen ett tag, och var påväg mot nästa steg trodde vi. Något i mig är egentligen mot en abort bara för att, samtidigt börjar jag grubblar på hur det blir, jag som riktigt äldre mamma nu, en småbarnstid till (yngsta är 3) som tar tid från de rätt små barnen ändå. 

    Samtidigt älskar jag att vara mamma. Mannen är väl i lite chock, han ville ha två barn och nu står vi ju här inför att det kanske blir fler. Han vet vare sig ut eller inte n i sina tankar 

    Hur skulle ni göra? Hjälp mig tänka.


    Ok, men om ni inte ville ha fler barn så skulle han gjort vasektomi. Abort är inte ett preventivmedel. Dessutom om barnet är 3 så är det inte direkt ute ur småbarnsåren.
  • Hjelm
    Anonym (qwerty) skrev 2024-09-01 21:31:10 följande:
    Ok, men om ni inte ville ha fler barn så skulle han gjort vasektomi. Abort är inte ett preventivmedel.
    Det är däremot p-piller, som det står att hon tar.
  • Anonym (qwerty)
    Hjelm skrev 2024-09-01 21:35:48 följande:
    Det är däremot p-piller, som det står att hon tar.
    Som hon slarvat med, annars skulle hon inte vara gravid och skylla på åldern
Svar på tråden Oplanerat gravid, 42 år...vad gör man??