• Anonym (Tjolahopp)

Jobb under föräldraledighet

Jag har ett stort problem, jag tog på mig ett vikariat på 50% nu under mina två sista månader som föräldraledig. Tanken var att morfar skulle hjälpa till lite med barnbarnet men det visade sig att det blev lite för mycket och jobbigt åt honom, min man sökte föräldraledigt men den vart inte beviljad för att det var för snabbt inpå. Vet att det är jag som har klantat till det så det behöver ni inte trycka i ansiktet på mig. Jag har nu sagt till min arbetsgivare att jag omöjligt kan jobba, jag har ingen som kan vara med min dotter, men dom vill att jag jobbar tills de hittar en ersättare, vad ska jag göra? Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Jobb under föräldraledighet
  • Anonym (xxx)

Kan du absolut inte lösa det, så säg det och stanna hemma. Du kan ju inte lämna barnet ensamt hemma. Sedan vet jag inte hur ag kommer att hantera det, det beror väl på anställningsform, hur avtalet ser ut. Kanske blir det skadestånd.

• Anonym (Lea)

Du får anlita en barnvakt. Finns väl ett företag som heter my nanny eller liknande. Eller kanske finns någon som studerar och som vill tjäna lite pengar. Kolla runt i bekantskapskretsen om någon känner någon som gärna jobbar några timmar i veckan.

Blir det jättedyrt kanske det går att dela upp det så att morfar tar 1 h, sedan barnvakt 2 h och så morfar igen sista h?

Svar på tråden Jobb under föräldraledighet