• Anonym (Orolig)

Kub - hög risk 1:55

Är 35 år, gjort kub och fick risken 1:55. Vet ej blodvärden, men nackspalten var på 2,6 mm. Har gjort kub för 7 och 4 år sen med tidigare barn med riskerna  1:20000 och mindre spalt. Ingen förändring i min livsstil förutom att jag är äldre. Har gjort moderkaksprov som ej visade på någon kromosomavvikelse, varken snabb eller lång analys. Känns omöjligt att den här bebisen kan vara frisk med tanke så mycket sämre resultat denna gång. Nån med liknande erfarenhet? Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Kub - hög risk 1:55
  • Anonym (Högre chans för friskt barn)

1:55 är ändå till bebisens fördel. Det betyder att om 55 barn föds har 1 av bebisarna en av dessa kromosomavvikelserna, så bebisen hade redan en låg risk att ha något fel i utvecklingen. Du har gjort moderkaksprov som visade att barnet är friskt från dessa kromosonavvikelser. Du kan nog vara säker på att barnet är friskt från dessa tre komosonavvikelser. Grattis till graviditeten! 

• Anonym (Fri)

Grattis! Kub resultatet spelar noll och ingen roll när du gjort moderkaksprov. Vi valde bort kub helt fast vi fick det gratis just för att det bara är en beräkning och inget svar. Vi gjorde istället nipt privat.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Högre chans för friskt barn) skrev 2024-08-18 17:59:13 följande:

1:55 är ändå till bebisens fördel. Det betyder att om 55 barn föds har 1 av bebisarna en av dessa kromosomavvikelserna, så bebisen hade redan en låg risk att ha något fel i utvecklingen. Du har gjort moderkaksprov som visade att barnet är friskt från dessa kromosonavvikelser. Du kan nog vara säker på att barnet är friskt från dessa tre komosonavvikelser. Grattis till graviditeten! 

Menade visst 1:51. Är inte orolig för kromsomavvikelser, mer för strukturell avvikelse såsom hjärtfel. :(

• Anonym (Fri)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-08-18 18:38:21 följande:

Menade visst 1:51. Är inte orolig för kromsomavvikelser, mer för strukturell avvikelse såsom hjärtfel. :(

Om inte läkarna är bekymrade är det nog ingen fara, de dubbelkollar allt på rul sen också ☺️
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Fri) skrev 2024-08-18 18:41:48 följande:
    Om inte läkarna är bekymrade är det nog ingen fara, de dubbelkollar allt på rul sen också ☺️
    Har ett barn som föddes med hjärtfel som missades under rul, som senare gick bort. Så litar inte på det tyvärr! 😔
  • Anonym (v)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-08-18 19:02:19 följande:
    Har ett barn som föddes med hjärtfel som missades under rul, som senare gick bort. Så litar inte på det tyvärr! 😔
    Vi förstår men att posta i tråd efter tråd hjälper inte dig heller {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (v) skrev 2024-08-18 19:04:13 följande:
    Vi förstår men att posta i tråd efter tråd hjälper inte dig heller {#emotions_dlg.flower}
    Det kan hjälpa mig att höra om andra som varit med om liknande med samma mått/resultat där det gått bra.
  • Anonym (Orolig)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-18 19:13:35 följande:

Be om att få ett riktat hjärtultraljud om de ännu inte bokat in dig för det.

Det ska vi få, men det felet vår son hade verkar inte vara så enkelt att se ändå.
  • Anonym (Fri)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-08-18 19:17:59 följande:
    Det ska vi få, men det felet vår son hade verkar inte vara så enkelt att se ändå.
    Jag beklagar verkligen er förlust. Men tror ändå att era läkare har data på att allt kan gå hur bra som helst utifrån de värden och mått ni fått. Annars hade de ju varit säkra indikation även inom vården. Be om extra samtal med läkare, så kanske det kan lugna ☺️
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-08-18 19:17:59 följande:
    Hur vanligt var det felet? Jag tänker att sannolikheten borde vara minimal att det händer igen om det inte är något ärftligt eller så. Statistik kan ibland hjälpa en och vara lugnande. Prata med din bm så du får psykologhjälp, tror det är bra om du börjar prata med nån nu, det finns en risk att du får svårt att knyta an till bebisen om du fortsätter oroa dig så här och tänka att det inte kommer bli nåt så det inte är nån mening att vara glad. Gläd dig åt graviditeten, njut av ditt barn därinne och prata med nån kunnig, så slipper du även otrevliga svar härinne.
    Lycka till med graviditeten.
  • Anonym (Natalia)

Tror åldern kan dra ner ganska mycket.
    Vet att det finns folk som skriver att de är 40 och får 1:20000 och jag vet ärligt talat inte hur det går till.. 
    Jag fick låg ris men mycket sämre än förra gången , är 36 nu och var 33 då, väger 4-5 kg mer också. Jag var orolig och ringde och frågade och de sa att blodprov och nackspalt och allt på ultraljudet var jättebra och att de bara var bakgrundsrisken som drog ner, att jag hamnar i en annan åldersgrupp när jag är 35+

Men som sagt vet jag inte hur man kan vara 35-40 och få 1:20000 då , det går ju inte ihop riktigt men det var iallafall vad barnmorskan sa till mig. 

Svar på tråden Kub - hög risk 1:55