• 0307khokholi

Nelly eller Nellie?

Vi väntar barn och funderar mellan Nelly och Nellie som namn. Vi föredrar Nelly för det är klassisk och ser snyggare ut men å andra sidan vill vi inte att ?Y?  ska uttals som By eller Fly. 

uttalas de på samma sätt? Vilket av de skulle ni välja? 

tack. 

• Svar på tråden Nelly eller Nellie?
  • Anonym (Q)

Nellie. Det ser mjukare ut. Nelly tycker jag ser hårt ut.

• EnAnonumius
    0307khokholi skrev 2024-08-18 01:50:25 följande:
    Nelly eller Nellie?

Vi väntar barn och funderar mellan Nelly och Nellie som namn. Vi föredrar Nelly för det är klassisk och ser snyggare ut men å andra sidan vill vi inte att ?Y?  ska uttals som By eller Fly. 

uttalas de på samma sätt? Vilket av de skulle ni välja? 

tack. 

Nej de uttalas inte på "samma sätt".
    Nelly så uttalas y på samma sätt som i "by", "fly etc.

Av de båda namne så skulle ju jag säga "Nellie", då jag är mer "van" vid det namnet, än "Nelly".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2024-08-18 07:32:55 följande:
    Nej de uttalas inte på "samma sätt".
    Nelly så uttalas y på samma sätt som i "by", "fly etc.

Av de båda namne så skulle ju jag säga "Nellie", då jag är mer "van" vid det namnet, än "Nelly".
    Y är faktiskt en riktigt intressant bokstav på engelska.

Regeln är att om ett ord är enstavigt och slutar på Y, så uttalas det sista ljudet annorlunda än om ordet har flera stavelser.

Fly och happy uttalas inte på samma sätt, enligt denna regel. Det gör att Nellie och Nelly faktiskt uttalas likadant.

dictionary.cambridge.org/pronunciation/english/nelly
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Q) skrev 2024-08-18 01:53:29 följande:

Nellie. Det ser mjukare ut. Nelly tycker jag ser hårt ut.

Och jag tycker att Nelly är ett namn som kan bäras av en vuxen medan Nellie låter som ett gosedjur eller någons marsvin, ett pluttegulligt namn som signalerar barnslighet och ja, som du skriver, mjukhet. 
  • Anonym (Nelly)

Jag heter Nelly. Har aldrig lyckats få mitt namn rätt stavat, får alltid bokstavera. Sjukt irriterande. Om jag ska göra ett överslag så stavar de flesta mitt namn med ie.

• Anonym (Linda)
    Embla twopointoh skrev 2024-08-18 08:18:38 följande:

Regeln är att om ett ord är enstavigt och slutar på Y, så uttalas det sista ljudet annorlunda än om ordet har flera stavelser.

Fly och happy uttalas inte på samma sätt, enligt denna regel. Det gör att Nellie och Nelly faktiskt uttalas likadant.

På engelska kanske, ja. Men jag förstår det som att TS bor i Sverige. 
  • Embla twopointoh

Och nu slog det mig att det kanske är det svenska uttalet som diskuteras. Jag är visst lite trög idag, ha ha.

• Anonym (Linda)
    Embla twopointoh skrev 2024-08-18 08:29:39 följande:
    Och nu slog det mig att det kanske är det svenska uttalet som diskuteras. Jag är visst lite trög idag, ha ha.
    Vi har alla såna dagar! :)
  • EnAnonumius

Ja?

TS har ju inte framfört om det skall vara "på engelska" eller "på svenska".

Så det är väl lite kontraproduktivt att ge en engelskalektion mitt upp i alltihopa.

Jag valde, i brist på information, att utgå att det skall vara under svenska förhållandena, då detta är ett svensk diskussionsforum, och man diskuterar vanligast på svenska.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Nelly eller Nellie?