Sälja bostadsrätt för att flytta till hyresrätt
Jag har sedan sex år tillbaka en bostadsrätt som jag nu hyrt ut i andrahand i ett år pga tillfälligt jobb i en annan del av landet.
Nu ska jag snart flytta tillbaka och återgå till min ordinarie arbetsplats, som ligger 45 minuters bilfärd från min bostad.
Jag funderar väldigt mycket på om jag ska sälja bostadsrätten och istället hyra något på orten där jag jobbar.
Anledningen är främst ekonomi och tid. Pendlingen kostar mycket i både pengar och tid och energi, och jag har upptäckt vad bra jag mår av det extra lugnet i min vardag att slippa pendling. Min bostadsrätt äter också upp ganska mycket av min lön efter skatt, även om den ligger bra till i månadskostnad jämfört med jämförbara hyresrätter i samma stad. I staden där jag jobbar är det mycket billigare att bo, både när det gäller bostadsrätter och hyresrätter.
Nackdelen vore såklart att jag nog tyvärr skulle gå med förlust om jag sålde bostaden nu, samt att inte har något direkt nätverk på orten där jag jobbar utöver mina kollegor. Kanske skulle det kännas som ett väldigt projekt att träffa folk och det blir inte samma tydliga uppdelning av jobb och fritid som jag har nu. Och jag trivs oerhört bra med min bostadsrätt.
Att byta jobb till något där jag bor känns tyvärr inte som ett alternativ, då det oerhört sällan finns lediga tjänster inom min bransch.
Jag har aldrig pratat med något som sålt en bostadsrätt eller en villa för att gå tillbaka till att hyra boende, förutom när det gäller äldre människor. Jag är i den fas i livet då man förväntas göra "bostadskarriär' och alla råder mig att hålla fast vid min bostadsrätt och sälja bara för att köpa något annat på samma gång.
Någon som har gjort resan i motsatt riktning och vill dela med sig av sina erfarenheter?