Arbetslös och erbjuden ett jobb som inte funkar för vår familj
Jag skulle behöva lite snabba inputs gällande min arbetssituation. Jag blev varslad ifrån mitt tidigare jobb för några månader sen och har sökt jobb sen dess. Nu har jag blivit erbjuden ett jobb som låter ganska kul men som jag inte hade sökt om jag visste förutsättningarna. Nu när jag vet vad det innebär känner jag bara ångest.
Bakgrunden är att jag och min man har ett barn på snart två år (planerar nr 2) och vi ska dessutom flytta till en stad som ligger minst 1,5 timmes resa ifrån vår nuvarande hemstad där det här jobbet ligger. Min man jobbar redan 1 timme bort men kan i alla fall jobba hemifrån ett par dagar i veckan.
Det här jobbet jag har blivit erbjuden innebär obekväma arbetstider, jobb på nätterna och helgerna och resor där man ibland är borta 3-4 dagar. Det är vanligt kontorsjobb emellanåt men de vill att man är på plats varje dag. Jag har några trådar ute för ett par andra jobb men är väldigt tidigt i de processerna. De jobben skulle funka så otroligt mycket bättre med vanliga kontorstider och även hybridarbete. Men jag har ju ingen aning om jag får något av de jobben eller hur länge det dröjer innan jag får något annat.
Hur ska jag göra? Ska jag ta det här jobbet så länge fast det inte alls känns bra och sen säga upp mig när jag har fått något annat? Kommer ju ha uppsägningstid då också. Eller ska jag ha is i magen och hoppas att jag får något som funkar bättre snart? Planen är att flytta snart då vår bostad redan ligger till salu och när vi väl har flyttat måste jag ändå hitta något närmare. Vet inte alls hur vi skulle få ihop det med framförallt förskolan om jag är borta hela tiden. Min man kommer behålla sitt jobb trots flytt så han kommer också var långt hemifrån på dagarna. Vi har tyvärr inga mor- och farföräldrar i närheten som kan hjälpa till.