• Anonym (Tredjebarnet)

Kan inte känna livmoderkanten ännu

Hej, jag har kub på måndag och är orolig. Kommer då vara I vecka 13+2.
    I den veckan jag är i nu står det att man kan känna livmoderkanten strax ovanför blygdbenet. Jag har kännt efter varje dag sen jag gick in i vecka 12 men jag hittar den inte. Är så rädd för att barnet dött och att graviditeten avstannat. Detta är mitt tredje barn och vad jag minns så har jag lätt hunnit få en tydlig kula vid tiden för kub i tidigare graviditeter. Men inte denna gång. 
    Går det ens att göra ultraljud utanpå magen om livmodern inte trängt upp ur bäckenet? 
    Finns det någon med liknande erfarenheter?

Tillägg: Jag kan INTE vara mer än några dagar "bakåtflyttad" då vi bara hade sex 2 dagar runt min ägglossning (med positivt ägglossningstest). Så jag har definitivt passerat vecka 12. 
  • Svar på tråden Kan inte känna livmoderkanten ännu
  • Anonym (Första)

Nu är det mitt första barn men jag var nästan helt platt på magen i veckan 13, gick fint att göra ultraljud ändå. Sen nu i veckan 15 svällde magen ut över en natt kändes det som. Gissar att det beror lite på både den egna anatomin och hur barnet ligger. Vad jag kan läsa växer livmodern uppåt innan den växer utåt, så det kanske bara växer uppåt lite till hos dig. Tror inte att du ska hänga upp dig på just det. 

• Anonym (Kan knte)

nu väntar jag första barnet men har aldrig känt kanten, är i v 32. Men jag kan också vara talanglös på arr känna den för min bm känner den ju när hon mäter 🤷?♀️

• Anonym (Lis)

Jag kände inte heller med min första. efter Förlossningen lärde jag mig hitta den medan den krympte, man fick trycka rätt ordentligt för att känna.

• Anonym (Tredjebarnet)

Ja okej. Det låter ju lite hoppfullt det ni skriver😁 Har väl bara fått för mig att jag borde märka livmodern snabbare nu när det är tredje barnet liksom. Men men, imorgon får jag veta om allt är som det ska eller ej😱

Svar på tråden Kan inte känna livmoderkanten ännu