Vattenskada efter stambyte
Behöver er hjälp! Kanske någon kunnig som kan ge mig råd.
Det hela började med ett stambyte i april 2024. HSD, som ansvarade för stambytet i vår bostadsrätt hsb, påbörjade renoveringen av badrummet och bytte även ut rören i köket, inklusive de som är anslutna till diskmaskinen. Den 1 juni, några dagar efter besiktningen, fick vi tillbaka våra nycklar och kunde använda lägenheten som vanligt igen.
Jag åkte på semester, men när jag kom tillbaka märkte jag att jag inte kunde öppna luckan till diskmaskinen. När jag försökte dra upp den, gick den sönder, och samtidigt upptäckte jag en vattenskada. Skåpen hade svullnat upp, och även parketten på golvet hade tagit skada.
HSB kom hit och stängde av vattnet till diskmaskinen. De uppmanade oss att kontakta HSD, som hanterar stambytet. Jag pratade med en person som heter Stefan. Han sa att jag skulle stå för kostnaderna själv eftersom jag borde ha stängt av vattnet. Jag förklarade att HSB hade varit på plats och slog på vattnet själva, så det hade varit avstängt när vi var borta. Stefans svar var att det inte är deras problem eftersom besiktningen blev godkänd.
Jag påpekade att en skada mycket väl kunde uppstå inom en vecka efter besiktningen, trots att den blev godkänd. Stefan sa då att han skulle skicka en firma för att undersöka skadan och dokumentera den. Därefter skulle han sammanställa allt och skicka det till Folksam, som kommer att fatta beslut om vem som ska stå för kostnaderna. Jag fick dock intrycket av att Stefan inte bryr sig särskilt mycket och att han försöker hitta anledningar till att vi ska ta på oss kostnaderna. Jag sa att jag inte tänker göra det, för det är orimligt att jag ska behöva avstå från en resa på grund av ett stambyte som de har utfört.
Nu väntar vi på samtal från företaget som ska undersöka skadan, men har ni några tips till oss? Det känns verkligen surt att behöva stå för den här kostnaden själv. Köket är ganska nytt ? vi renoverade det 2020 och allt är fräscht. Kan jag låta bli att renovera allt och bara byta ut luckan och fixa röret, om vi måste stå för kostnaden själva? Har inte råd tyvärr.