• Anonym (Mamma)

Till vilken tid är det rimligt med pojkvän hemma?

Hej! 
    15 åringa dottern har sen en månad tillbak  blivit tillsammans med jämnårig kille i klassen. Det är hennes första pojkvän. Hon har varit hemma hos honom en gång under dagtid och häronsdagen var pojkvännen här första gången och träffade familjen. Vid 21.00 började vi känna att det är dags att runda av.

nu undrar jag, vad är rimligt? Till vilken tid låter ni era tonårsdöttrar ha sina Pojkvänner hemma på vardagar? Helger? Får de sova över?

På ett sätt känns det konstigt då hon häromdagen var en flicka, och nu stänger in sig på rummet med en kille. Men jag antar att det är fullt naturligt i den åldern med pojkvänner och är glad att det är en jämnårig 

• Svar på tråden Till vilken tid är det rimligt med pojkvän hemma?
  • Anonym (Erica)

Till 21 på vardagar, något senare fredag och lördag. Se till att jäntan har skydd för säkerhets skull.

• Anonym (Mamma till 3)

Her en 17 årig son som är ihop med en 15 åring.
    De ses till 20-21 vardagar och till 23-00 helger.

• Anonym (rim)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-08-14 19:54:51 följande:
    Till vilken tid är det rimligt med pojkvän hemma?

Hej! 
    15 åringa dottern har sen en månad tillbak  blivit tillsammans med jämnårig kille i klassen. Det är hennes första pojkvän. Hon har varit hemma hos honom en gång under dagtid och häronsdagen var pojkvännen här första gången och träffade familjen. Vid 21.00 började vi känna att det är dags att runda av.

nu undrar jag, vad är rimligt? Till vilken tid låter ni era tonårsdöttrar ha sina Pojkvänner hemma på vardagar? Helger? Får de sova över?

På ett sätt känns det konstigt då hon häromdagen var en flicka, och nu stänger in sig på rummet med en kille. Men jag antar att det är fullt naturligt i den åldern med pojkvänner och är glad att det är en jämnårig 

Jag skulle nog inte sätta nån annan regel än samma som för vilken kompis som helst. Så tiden som det är rimligt inför läggdags. Sova över, kanske. Har de sex, eller vill ha sex, så kan de nog ha det närsomhelst, inte bara just om de sover över. 

Men det är kanske dags att prata om sex, både skydd, men även allmänt förhållningssätt och samtycke, omtanke osv. 
  • Anonym (J)

Jag sov över hos pojkvännen när jag var 15. Gick till skolan från honom. Ingen brydde sig

• Anonym (J)
    Anonym (Erica) skrev 2024-08-14 19:59:05 följande:

Till 21 på vardagar, något senare fredag och lördag. Se till att jäntan har skydd för säkerhets skull.

När man är i den åldern ligger man väl överallt (utomhus som inomhus) så det kvittar väl när de ses.
  • Anonym (J)

Haha då var alla helt galna , både en själv och vännerna 

• Körsbärsdalen

Samma tider som vilken kompis som helst. Får bästisen stanna till 22 så är det rimligt att pojkvännen får det. Angående sova över - ptja - varför inte? Jag hade tillåtit det, och gärna hos oss också för den delen. Sex kan de ha när som helst, oavsett om det sovs över eller inte, så är ni osugna på en tonårsgraviditet och barnbarn så är det rimligt att t.ex. sätta in en p-stav.

• Anonym (P)

Tider tänker jag samma som med kompisar. Vad gäller att sova över, hade jag inte tillåtit det tidigt i relationen. Jag vill att de ska vara helt trygga med varandra innan. Och innan någon drar en rant om att de kan ha sex också dagtid - jag vet det. Men på dagtid är det lättare att säga nej. Man kan skylla på träning/barnvaktande/mamma och gå därifrån. Tätt tillsammans en hel natt, är det svårare att säga nej till tjatet om man nu inte riktigt vill. 

• Anonym (XX&)
    Anonym (J) skrev 2024-08-15 11:28:01 följande:

Jag sov över hos pojkvännen när jag var 15. Gick till skolan från honom. Ingen brydde sig

Tycker du idag att det var rimligt?
  • Less is more

Min dotter går också på högstadiet och är i samma ålder. Hon och hennes pojkvän sover över hos varandra på ledigheter annars är det senast 22 som gäller. Kontakt med ungdomsmottagning och p-medel är jätteviktigt. 

• Less is more

......men det är viktigt att sköta skolan och fortsätta ha mycket kontakt med sina andra kompisar. Pojkvännen får inte ta över livet helt. Sånt är vi noga med.

Svar på tråden Till vilken tid är det rimligt med pojkvän hemma?