Gåvotips/ hyperemesis
Hej, jag har en vän som är gravid och har hyperemesis gravidarum och är sängliggande. Jag skulle vilja uppvakta henne med något ätbart eller underhållning för att pigga upp tillvaron. Har ni några tips? ❤️
Hej, jag har en vän som är gravid och har hyperemesis gravidarum och är sängliggande. Jag skulle vilja uppvakta henne med något ätbart eller underhållning för att pigga upp tillvaron. Har ni några tips? ❤️
Haft det tre ggr... det bästa är sånt som smakar likadant när det kommer upp som när det åkte ner, typ pizza ;P
Ingenting surt som typ tomater eller fil mm, det är döden för strupen. Heller ingenting med vassa kanter (ta bort kanterna på pizzan), då detta river upp ömma strupar. TUC keks, olika typer av vingummi, kanske ingefäragodis (inte för starkt), pasta eller vitt bröd kan funka.
Annars allt annat som inte är ätbart eller utsöndrar nån doft
Jag hade inte velat ha något ätbart alls. Det är ganska lite som går ner när man mår så illa, och det är olika från person till person. Personen ovan säger till exempel inte fil, medan jag levde på fil och yoghurt när jag var gravid. Vill du ge något ätbart måste du fråga personen i fråga först, annars är det bortkastat.
Jag fick en prenumeration på ljudböcker av min mamma när jag var gravid med nummer två. Det tycker jag var den perfekta presenten. Jag hade dock även svår huvudvärk så kunde inte kolla på serier eller läsa, så urvalet var inte så stort.
För mig:
Inget ätbart! Jag hade t.ex. ALDRIG kunnat ha ätit pizza som #1 föreslår, utan då var fil ett bättre förslag. Men, det var bara min make som hade 110 % koll på vad som fungerade och inte, och det var inte mycket, och det skulle serveras på rätt sätt... Omöjligt för någon utomstående. Kommer du på besök ska det vara inplanerat, med förståelse för att det kan behöva ställas in, och besöket behövde hållas KORT. Lukter var fruktansvärt för mig... Hemma hos oss blev allt doftminimerat - tvättmedel, deos, shampoon, tvåler osv., så jag hade verkligen uppskattat att en eventuell besökare var så doftfri som möjligt.
Underhållning.. Ptja... Jag hade alla streamingtjänster, TV i sovrummet osv, så det hade nog varit svårt. Kanske att du frågar berörd person lite mer? Eller hennes man?
Isglass brukar kunna funka. Kex, skorpor.
Generellt är kolhydrater lättare för kroppen att hantera vid graviditetsillamående, mycket fett och protein utlöser svårare problem. Levern blir överarbetad av att ta hand om allt graviditetshormon och reagerar med att dumpa ut ofärdiga metaboliter som vi mår illa av, grovt förenklat.
Det är därför bättre att äta något litet varje timme än att försöka äta stora måltider som vanligt. Det är bara medan vi gör tuggrörelser och triggar en kolhydratsensor i munnen som levern jobbar för fullt med att städa undan det som behövs.
Tugga tugga tugga allt, t.o.m. vätska du dricker, så kommer personen att må mindre illa. Ett tuggummi med socker i kan också hjälpa en att hålla igång levern mer.