• Anonym (Zara)

Tidigare utredning?

Hej, jag och min man är på försök 8, 8 månader av frustration och sorg. Känner på mig att något är fel, det är bara en känsla jag har och den tär på mig. 

Nu vill vi gärna börja med en fertilitetsutredning men är så orolig över att dom inte kommer att ta emot oss eftersom det är ett års försök som gäller? 

Ni som fått göra fertilitets utredning, har länge hade ni försökt innan ni sökte hjälp? 

Tar tacksamt emot era upplevelser/erfarenheter. 

kram till alla som kämpar där ute! 

• Svar på tråden Tidigare utredning?
  • Anonym (Sök)

Det skadar inte att söka för utredning, det är olika var i landet man bor om man kan få en tidigare. Är man över 35 kan man få det fortare. Vi valde att betala för utredning, då vi fick missfall efter ett års försök och nekades utredning eftersom vi blivit gravida en gång. Så då ville vi inte vänta ytterligare ett år, så vi gjorde en när det inte tagit sig ett halvår efter missfallet privat. De hittade ingen avvikande. Det lönar sig om man sen behöver hjälp med ivf, då har man redan den delen avklarad. Så vi hade fått hjälp när det gått ett år, men fick plus när vi väntade på mensen som skulle vara starten för ivf-hjälp. Så för oss tog det minst ett år varje gång det tagit sig. 

Vet att det är stressande att det inte tar sig. Men för en del av oss tar det tid utan att det riktigt finns en orsak. Hoppas ni snart får er lyckoträff 🤞

• Anonym (6721)

Om ni säger att ni försökt aktivt i 13 månader är det väl inte upp till dom att avgöra om ni talar sanning eller inte? Det är en jäkla process att ta sig igenom (talar av egen erfarenhet) så bättre att skicka in en egenremiss i förtid. När det väl blir er tur att starta behandling så kommer dom där 12-13 månaderna ha passerat. Flört

• Anonym (Köttbullarpåstranden)

Jag och min sambo försökte i ett år, blev sedan gravida men fick missfall, så vi fick försöka ett år till, så vi hade försökt i över två år när vi fick påbörja vår IVF, sitter just nu och väntar på att få gå till kliniken för äggplock. 
    Hade jag kunnat hade jag ljugit tidigare och sagt direkt när vi började att vi hade försökt ett år. Nu har vi försökt i nästan tre år. Säg att ni har försökt i ett år annars kommer ni få fortsätta. Lycka till!

• Anonym (Anonym)

Jag förstår helt och hållet känslan! Men tänk på att det kan ta ett år att få till ett barn. Frustrationen är enorm och för mig har det nästan känts som ett missfall varje gång mensen kommit.  För er som säger "ljug om att det tagit längre tid"- tänk på att det ökar köer för oss som faktiskt försökt över ett år. Det händer ju att utredningen visar att inget är fel. 
    Ts- använder ni ägglossningstester? Är din mens/ägglossning regelbunden? Tar ni vitaminer? 

• Anonym (r)

Ljug inte eller på annat sätt försök gå före. Resurserna behövs för annat och det är som ovan säger helt normalt att det tar 1 år att få till.

• Anonym (Diddi)

Hej! Jag hade nyss skrivit en lång text om vår historia men Familjeliv hakade upp sig och allt försvann. Jag vill inte göra någon upprörd med detta, men vill dela med mig av mina erfarenheter. Det är även skönt att bara få skriva av sig, jag bär på en stor tyngd på mitt bröst för tillfället. 

Nåväl, lång historia kort. Efter ca 7-8 månader av försök utan resultat överdrev jag och min sambo hur länge vi hade försökt bli gravida och fick på så vis starta utredning tidigare. Jag var säker på att det var något fel på mig då jag har oregelbunden mens/ägglossning. Det visade sig att allt var finfint med mig, men från ingenstans fick vi besked om att min sambo inte har några spermier i ejakulatet. Helt fruktansvärt besked att få slängt i ansiktet, detta hade vi såklart inte haft en tanke på. Vi vet inte mer i dagsläget än att hans hormonprover ser jättefina ut, men vi väntar fortsatt på svar på kromosomanalysen. De senaste 3-4 månaderna har varit fruktansvärda och det känns som jag befinner mig i en mardröm som aldrig tar slut. 

Med facit i hand är jag alltså nöjd över att vi fick fertilitetsutredningen tidigare. Kan inte förstå att man ska tvingas genomgå minst ett år av den ångest, oro och känsla av otillräcklighet många av oss känner när man försöker bli gravid men inte lyckas, när det kanske finns ett uppenbart fel som gör att man ändå aldrig kommer lyckas på naturlig väg. Man famlar i mörker. Är dock fullt medveten om att i de allra flesta fall går allt bra, även om det kanske dröjer lite längre för vissa ❤️

Svar på tråden Tidigare utredning?