Jessi89 skrev 2024-08-14 11:55:04 följande:
Marknad/Loppis
Hej
Har blivit lite intresserad av att gå på loppis och även någon gång försöka sälja saker. Skall gå på min första barn marknad på söndag. Skall bli kul att testa om det finns något att fynda.
Nu till min fråga. Det står på Facebook eventet att säljarna lämnar in och får ett säljnummer. Vad innebär detta? Om jag nästa gång marknaden arrangeras vill vara med och sälja. Vad gör man då?
Vanligtvis skickar arrangörerna ut ett meddelande X veckor i förväg om att de som är intresserade av att sälja ska anmäla sig. Sedan hanteras det lite olika av olika arrangörer. Vissa går efter den ordning folk anmäler sig, vissa lottar ut platser. Är det inte så hårt tryck kan såklart alla få säljplats.
Säljarna får varsitt nummer. Sedan märker säljarna upp sina grejer med nummer och pris. Jag rekommenderar att använda Tesa maskeringstejp, den sitter bra på det mesta. Säljarna lämnar in sakerna, och de läggs blandat i högar per storlek.
I kassan skriver de som sitter där upp nummer och pris. På så vis kan de fördela ut pengarna när marknaden är slut. Det som inte blir sålt kan säljaren oftast välja att skänka, eller komma och hämta. Oftast måste man leta reda på sina osålda grejer själv. Det kan vara svårt att hitta allt så räkna med att en del grejer försvinner.
På ett fåtal marknader så sorterar arrangörerna upp grejerna på slutet. Det är bättre för det är större chans att få tillbaka det mesta, men mycket jobb för arrangören.