• EmmaOl89

    ALAT lite förhöjd

    Någon som varit med om ett lite förhöjt ALAT alla andra leverprover ser bra ut. 

    Min son va väldigt sjuk för förra helgen men hög feber och svullna mandlar med vit beläggning, åt inte på en vecka och kissade dåligt, tog han till familjeläkar jouren, där kollade dom om han hade halsfluss och tog ett CRP. 
    Halsfluss hade han inte och CRP va på 28.
    Kontaktade vårdcentralen då han varit mer trött än vanligt och då hans två äldre syskon lider av järnbrist utan orsak. proverna visade järnbrist vilket jag förstod från början men sen såg jag att ett av lever proverna va lite förhöjt
    Referens för en 9åring är 0,51 och han hade 0,72. mådde skit dåligt hela helgen (såg proverna på en fredag eftermiddag på 1177 ) tänkte det värsta direkt. Ringde direkt till HC på måndag (orolig mamma) frågade våran rond läkare om proverna men han tyckte inte alls det såg nå farligt ut och frågade om vi testat för körtelfeber vilket vi inte gjort. men läkaren va inte alls orolig, läkaren på HC ville ha nya prover om 14 dagar för att se då. är sååå jävla orolig då min kompis barn (5år( dog i levercancer och min kompis dog i levercancer (38år) . Nu är det ETT lever prov som är LITE förhöjt, men är så nojig och kollar nu här om någon annan varit med om samma. Han är pigg och leker och äter som en häst nu när han piggnat på sig. 

    OJ detta blev långt

Svar på tråden ALAT lite förhöjd