• Anonym (Husvagns älskare)

    Bo i en husvagn

    Till er som brukar bo i husvagn under vintersäsong i Mellansverige. Vad skulle ni dela som erfarenhet.

    Går det bra att laga mat? Sova? Spola vatten från kranen, etc.

    Min bror skulle vilja låna min husvagn för att bo i men vi diskuterade de riskerna som finns pga de vinterväder osv. Att det blir för kallt för att bo i.

    Kan ev. vattnet frysa i kranen?

  • Svar på tråden Bo i en husvagn
  • Fliselisan

    Det beror ju helt på hur husvagnen är uppvärmd. Har ingen husvagn men husbil som vi använder på vintern, vid skidresor och dylikt. Den klarar -20 utan problem, kan bli kallt på golven men då har vi lagt en tjockare matta där istället. Vi har dieselvärmare och kompletterar med elelement om det är riktigt kallt och vi har tillgång till el vill säga. Många nya husvagnar har ju värme i golven som drivs av gasol men äldre husvagnar har nog mer sällan det. Vattnet fryser nog inte om man har husvagnen varm. 

  • Anonym (Husvagns älskare)
    Fliselisan skrev 2024-08-14 00:08:57 följande:

    Det beror ju helt på hur husvagnen är uppvärmd. Har ingen husvagn men husbil som vi använder på vintern, vid skidresor och dylikt. Den klarar -20 utan problem, kan bli kallt på golven men då har vi lagt en tjockare matta där istället. Vi har dieselvärmare och kompletterar med elelement om det är riktigt kallt och vi har tillgång till el vill säga. Många nya husvagnar har ju värme i golven som drivs av gasol men äldre husvagnar har nog mer sällan det. Vattnet fryser nog inte om man har husvagnen varm. 


    Du skrev om 3 viktiga saker: att den är uppvärmd, artdu använder mattor och att vattnet inte fryser. Tänkte om jag ska gå vattenskador på taket nästa år för att jag har en gammal Polar, ingen husbil...  så lyxig har inte jag. :) Funderar på att fixa ett tack för att husvagnen ska vara oskyddad bakom en vila. Tack för svaret... hjälpte mig mycket.
  • Anonym (Frida)

    Vet du inte vilken form av uppvärmning du har i husvagnen? Eller hur han tänker lösa värmen i vinter? Ett löst elelement kan vara ett bra komplement.
    Hur ska han använda vagnen? Kommer han att använda toaletten och duschen? Hur ska han lösa gråvattnet? Tank, lunga eller koppla in vagnen på villans va på något sätt? Vid gråvattnet tror jag att det kan finnas frysrisk, men är absolut ingen expert. Googla lite på vintercamping, gråvatten, osv.
    Jag har sett att många som vintercampar har typ som en "kjol" runt vagnen, så att det inte kommer in ny kall luft under den. Det känns som om det kan göra att han sparar lite på elen? 

  • fultextad användarhandbok

    Jag vet just inte mycket om husvagnar, men om uppvärmningen ska ske via elnätet och vagnen int är isolerad för vinterbruk kan nog elkostnaderna dra iväg. Kanske att man bör se över det här med kondens och vad man kan göra åt det med. Se över så att eventuellt otäta springor vid dörr och fönster inte läcker ut värme som kan få is och snö att smälta som sedan fryser igen, kanske kan gå att lösa med någon typ av list som kan avleda eventuellt smältvatten.

  • Anonym (Husvagns älskare)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-14 19:25:01 följande:

    Jag vet just inte mycket om husvagnar, men om uppvärmningen ska ske via elnätet och vagnen int är isolerad för vinterbruk kan nog elkostnaderna dra iväg. Kanske att man bör se över det här med kondens och vad man kan göra åt det med. Se över så att eventuellt otäta springor vid dörr och fönster inte läcker ut värme som kan få is och snö att smälta som sedan fryser igen, kanske kan gå att lösa med någon typ av list som kan avleda eventuellt smältvatten.


    Vi har fjärrvärme... det är billigt och då när vi använder el kan vi få kompensera lite.  Tack för svaret.
  • Anonym (Husvagns älskare)
    Anonym (Husvagns älskare) skrev 2024-08-14 21:27:17 följande:
    Vi har fjärrvärme... det är billigt och då när vi använder el kan vi få kompensera lite.  Tack för svaret.
    Jag menar fjärrvärme i huset och el i husvagnen. :)
  • Anonym (Husvagns älskare)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-14 19:25:01 följande:

    Jag vet just inte mycket om husvagnar, men om uppvärmningen ska ske via elnätet och vagnen int är isolerad för vinterbruk kan nog elkostnaderna dra iväg. Kanske att man bör se över det här med kondens och vad man kan göra åt det med. Se över så att eventuellt otäta springor vid dörr och fönster inte läcker ut värme som kan få is och snö att smälta som sedan fryser igen, kanske kan gå att lösa med någon typ av list som kan avleda eventuellt smältvatten.


    I husvagnen ska användas både ett element som finns i husvagnen och ett element på golvet. Husvagnen är tätt, ingen vattenskada. Min bror ska duscha hos oss i huset men matlagning är en sak som behöver diskuteras. Tack för svaret
  • Anonym (S)

    Bott i husvagn. Hyrde campingplats med elstolpe. Vi lagade mat, diska, duscha och bajsa i servicehuset. Det var absolut inte kallt. Väldigt mysigt var det

  • Anonym (Sk)

    Det är inga problem överhuvudtaget, behövs ingenting speciellt. Många som använder husvagn som en bostad vid skidorter.

Svar på tråden Bo i en husvagn