• Anonym (Z)

Äggfrysning vid 38 års ålder

Jag är 38 år gammal och funderar på att frysa mina ägg. Information från kliniken är  följande: 2 resp 3 äggblåsor på vardera sida, AMH 3,43 pmol. Läkaren trodde på uttag av 3-5st ägg vid en behandling. Han bedömde sannolikheten till befruktat ägg i ett senare skede som låg. Lät skeptisk överlag, men lämnade beslutet till mig. 

Någon som har liknande erfarenhet i denna ålder? Vilket beslut fattade du? Och finns chansen att få ut fler än 3-5 ägg? 

(Kommentarer om risker, ålder och liknande undanbedes). 

• Svar på tråden Äggfrysning vid 38 års ålder
  • Anonym (Jenny)

Ser inte vitsen då läkaren säger att chansen är låg. då skulle jag hellre välja insemination. 

• Anonym (Pia)

Jag kanske hade gjort det men inte bara en gång utan flera uttag så att det finns ett gäng ägg. Sen ska de lixom tinas,befruktas och embryot ska utvecklas och överleva. Kanske hellre frysa ner embryon än ägg. Sen kanske ta någon annan klinik där läkaren inte är så skeptiskt.

• Kronärtskocka

Är du singel i väntan på att hitta den rätta? Eller planerar du att bli gravid med hjälp av donerade spermier senare? Eller är du i relation och ni vill vänta ytterligare en tid?

Såsom Pia är inne på kan det vara bättre att frysa embryon, om det är ett alternativ för dig. Just för att du då har chans att veta mer om äggens kvalité och hur många embryon de väl har resulterat i. Då får du mer information nu, mot att vänta på att den informationen kommer senare och du då inte har chans att göra fler ägguttag om det skulle behövas. Nackdelen är att du redan nu låser dig till med vilken sperma du vill befrukta äggen, och det är kanske just det du vill ha öppet genom att frysa ägg?

Jag var i din ålder när jag försökte få ännu ett barn. Hade liknande amh-värden, om än något fler folliklar/äggblåsor vid ultraljud. Jag fick ut mellan 4-8 ägg vid de fyra ägguttag jag gjorde. ( I mitt fall var det inte aktuellt att frysa ner ägg utan att försöka bli gravid med hjälp av donerade spermier där och då. Varje ägguttag gav befruktade embryon att sätta in dag 2 eller 3, men de övriga utvecklades aldrig till blastocyster dag 5 som gått att frysa. Så hade jag gjort ägguttag och befruktat äggen för att frysa embryon på dag 5 hade det av mina fyra uttag aldrig blivit några embryon i frysen. Men en annan kvinna med samma antal ägg hade kanske fått några till frysen, det vet man aldrig innan.)

Antalet folliklar ger ett hum om hur många ägg du kan få ut, men det är inte säkert det är ägg i alla folliklar och att alla ägg är mogna och sedan klarar inte alla att frysas och tinas osv såsom du säkert läst dig till.

Att frysa ägg är en möjlighet men också en chansning och de rekommenderar att man fryser väldigt många ägg för att ha en rimlig chans att bli gravid senare. Hur många ägg tänker du själv att du vill ha i frysen? Och hur många ägguttag det i teorin skulle kräva? Det kan bli en väldigt dyr historia beroende på hur många du vill frysa ned. Ägguttagen kostar mycket och medicinkostnaderna som tillkommer är rejäla. ( Behandlingarna kan också upplevas både psykiskt och fysiskt påfrestande.) 

Men ibland kan man vilja göra sådant som inte har så stor chans för att ändå ha gjort det och ha försökt. För att följa sin dröm eller ha chansen öppen till senare. Glad

Förslaget om en second opinion låter också klokt, vad säger en annan läkare? Samtidigt är det bra om läkarna är ärliga och raka med hur stora/små chanserna är. Så att du som patient/kund kan fatta ett välgrundat beslut, vilket det än blir.

Lycka till med att fatta ditt beslut och med dina eventuella behandlingar. 

Svar på tråden Äggfrysning vid 38 års ålder