• Chasingdreams

Min 9-åring med NPF-drag vill inte gå på någon aktivitet. Tips?

Jag har en 9-åring son med NPF-drag och motorisk klumpighet. Tidigare har vi fått iväg honom på aktiviteter. Han har gått med på det men aldrig tyckt det varit riktigt kul. Han har som sagt en del motoriska och sociala begränsningar jämfört med jämnåriga vilket jag tror ställer till det. Han tycker inte heller om nya saker eller saker han känner att han inte är bra på. Ger upp snabbt om något är svårt. Nu är det ny termin och jag försöker prata om olika aktiviteter som finns men han vill inte göra något av dem. Helst vill han bara spela på iPad eller Nintendo. Tycker också om att leka med Lego eller figurer. Har en kompis som är ett år äldre som han leker med ibland men annars inga kompisar i klassen.

Ska jag bara strunta i aktiviter eller har ni något tips på något jag kan göra för att få igång honom? Vill gärna få honom att röra sig eftersom han blir väldigt stillasittande annars.

• Svar på tråden Min 9-åring med NPF-drag vill inte gå på någon aktivitet. Tips?
  • Anna7719

Scouterna brukar vara en bra och utvecklande aktivitet utan krav.

Schack

Friidrott

Vad är barnet intresserad av förutom spelande?

• Anonym (Mimmi)

Känner flera barn med npf där karate fungerat bra. Kanske är ledarberoende, men barn där lagsport absolut inte fungerat.

Ridning tycker jag också är toppen och samspelet med djuret ger mycket att träna på och utveckla.

Men tvärvägrar han så pausa en termin men ställ krav på fysisk aktivitet. Pokemon go ellet hitta ut kanske?

• Anonym (P)

Måste det vara en fysisk aktivitet? Som någon skrev är scouterna ett alternativ. Hos oss fanns en grupp som byggde Lego tillsammans. Det kunde ju vara något att försöka hitta något sånt. 

Fysisk aktivitet kan man pyssla med på egen hand om man inte är intresserad av att göra det i grupp. 

• Anonym (Bleep)

För vem är aktiviteten viktig? Han vill ju inte...
    Mitt barn är likadant, vägrar organiserade sporter. Finns liksom noll intresse. Har inte jättemånga vänner och är mest intresserad av att vara hemma och pyssla med sina hobbies. Och det är helt okej. Varför tvinga iväg till något som mest skapar ångest?
    Vi hittade dock en grej som kommunen anordnar där barn får öva på grundläggande teknik, typ löda ihop kretsar för att skapa en snygg lampa (som man bygger ihop själv). Det är toppen. Kanske det finns något liknande i din kommun?

• Anonym (D)

Scouterna som någon nämnt är en aktivitet som brukar funka bra även för barn med NPF. 

Andra tips är kurser i robotbygge och rollspel för barn. I Stockholm har t.ex. Kosmosklubben och Medborgarskolan erbjudit kurser i robotbygge för barn.

• Anonym (Bleep)

Såg nu att du vill få honom att röra sig. Det löser ni ju genom att ta med honom på era fysiska aktiviteter. Kanske inte gymmet då men simhallen eller promenad i skogen kanske? 

• Anonym (Ville)

Scouter kanske? 

Annars strunta i det och gå ut och lek med honom istället. Social träning med jämnåriga får han hela dagarna, så det kan kanske vara skönt för honom att pausa från det. 

Individuella idrotter kan man gå på utan att behöva vara så social. Någon nämnde karate. Gymnastik eller orientering är annat som kanske kan funka. Dans (ej pardans), drill, cirkus, aktobatik. Det är ofta mycket flickor på den typen av aktiviteter och flickor har ibland mer överenseende med socialt udda barn än vad pojkar generellt har. 

• Chasingdreams
    Anna7719 skrev 2024-08-13 09:19:47 följande:

Scouterna brukar vara en bra och utvecklande aktivitet utan krav.

Schack

Friidrott

Vad är barnet intresserad av förutom spelande?

Han har inga tydliga intressen förutom bygga Lego och leka fanastilekar med figurer. Han älskar att försvinna in i egna världar.
  • Chasingdreams
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-13 09:27:28 följande:

Känner flera barn med npf där karate fungerat bra. Kanske är ledarberoende, men barn där lagsport absolut inte fungerat.

Ridning tycker jag också är toppen och samspelet med djuret ger mycket att träna på och utveckla.

Men tvärvägrar han så pausa en termin men ställ krav på fysisk aktivitet. Pokemon go ellet hitta ut kanske?

Han är tyvärr rädd av sig så kampsport fungerar inte. Har föreslagit det.
    Ska fråga om ridning.
    Ja får väl säga att om han inte rör sig så blir det ingen skärmtid. Pokémon go kan nog gå hem.
  • Chasingdreams
    Anonym (P) skrev 2024-08-13 09:30:26 följande:

Måste det vara en fysisk aktivitet? Som någon skrev är scouterna ett alternativ. Hos oss fanns en grupp som byggde Lego tillsammans. Det kunde ju vara något att försöka hitta något sånt. 

Fysisk aktivitet kan man pyssla med på egen hand om man inte är intresserad av att göra det i grupp. 

Nej det är okej med vilken aktivitet som helst. Har pratat om scouterna och instrument men han vill inget av det tyvärr, 
Svar på tråden Min 9-åring med NPF-drag vill inte gå på någon aktivitet. Tips?