• Anonym (Ida)

Blir inte av med skabb!

Långt historia kort .vi träffade minst 7 läkare innan vi fick komma till hud. Vi hade då hemsk hud hela familjen. Yngst på 1 hade stora hårda utslag. Reaktion på skabb sa hud. Vi behandla med tenutex. Stor plåga för barnen som skrek av smärta. Fick hålla fast så de ej fick i ögonen. Gjorde om behandlingen 1 ve senare och såg ljuset. Nu 3 ve senare kliar det på oss. Yngsta börjar få hemsk hud. Enligt hud skulle de om vi ej blev av med det klia inom ett par dagar igen. Vi sanerade precis allt! Tvätta allt. Använde inte bilen eller vagn! Inte träffat folk. Vad gör vi för fel? Nu ska vi behöva plåga barnen igen och hålla fast o höra på denna gråt :( desperat av råd!

• Svar på tråden Blir inte av med skabb!
  • Anonym (.)

Gör om behandlingen. Duscha samtidigt och smörj en efter en över hela kroppen låt sitta på kroppen 24 timmar tror jag. Utan att duscha av. Tvättar ni händer smörj på temutex efter. Tvätta sängkläder och textilier på 60 grader. Textilier som ej går att tvätta dammsug ställ ut på balkongen i några dygn. Dammsug säng innan ni lägger er i den. Upprepa behandling och procedur efter 1 vecka. Har också hört att det kan klia i huden flera veckor efter det är döda skabbdjur. Fruktansvärt jobbigt, hemskt och psykiskt påfrestande med skabb. Hoppas det ger med sig. Det finns också en tablett, engångsdos som läkare kan skriva ut.

• Anonym (B)

Också hört att det kan klia efteråt trots att skabben är död

• Anonym (Ida)

Ja vist har kört dubbla behandlingar, dammsugit,  saneras, behandlat hela familjen ett par gånger och så senast idag :( fryst in alla leksaker och skor i 5 dagar som kan bära på det. Tvättat precis allt i 60 grader. Varit bra i 2 veckor och sen pang börjar det igen 
    Alltså hjälper inte detta nu så vet jag inte vad vi gör :( de får ge oss något annat. Barnen börjar förskola nästa vecka och hur förklara detta? Står på tuben man ej smittar efter behandling 

• Anonym (Jag)

Jag köpte kräm på apoteket o sen använde jag handsprit o tror hand spriten hjälpte bättre 

• Anonym (.)
    Anonym (Ida) skrev 2024-08-13 19:24:49 följande:

Ja vist har kört dubbla behandlingar, dammsugit,  saneras, behandlat hela familjen ett par gånger och så senast idag :( fryst in alla leksaker och skor i 5 dagar som kan bära på det. Tvättat precis allt i 60 grader. Varit bra i 2 veckor och sen pang börjar det igen 
    Alltså hjälper inte detta nu så vet jag inte vad vi gör :( de får ge oss något annat. Barnen börjar förskola nästa vecka och hur förklara detta? Står på tuben man ej smittar efter behandling 

Ja det kan vara så att skabb kliar i efterhand trots de är döda. Då kan kortisonkrämer lindra eller tabletter mot klåda tills djuren helt försvunnit. Har ni varit så noggranna och dessutom flera ggr så kanske skabben faktiskt är döda.
  • Anonym (Jag med)

Hade samma hela familjen... 7 barn. Hemskt.. men det kliade länge efteråt också pga dom döda ligger kvar och irriterar. Smörj med kortisonkräm! Men man är ju nojig under tiden av oro...

• Anonym (Klådan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-14 01:44:08 följande:

Vad hemskt, visste inte ens att det förekom skabb i Sverige idag. Ver ni varifrån ni fått det? 

Räcker att man hänger i ett stall eller att man har hund.

Jag fick skabb när jag hängde i stallet på 80-talet med min sommarkompis.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Klådan) skrev 2024-08-14 19:42:33 följande:
    Räcker att man hänger i ett stall eller att man har hund.

Jag fick skabb när jag hängde i stallet på 80-talet med min sommarkompis.

Då har jag hittills haft tur, vi har hund och dottern rider men jag hade inte hört talas om det, att människor kunde få det. Läser på nätet att det oftast inte blir lika illa om man smittas av häst och hund. Det finns olika skabb och de som lever på människor är värst, för oss. 

Lättast är det tydligen och värst om man smittas av människor som har dåligt immunförsvar.

Bra att känna till , gissar att det är viktigt att behandla snabbt.

• Anonym (Ida)

Vad hemskt, visste inte ens att det förekom skabb i Sverige idag. Ver ni varifrån ni fått det? 

Tyvärr blivit jätte vanligt sa läkaren och absolut inte med renlighet att göra tyvärr:( djur skabb och människor skabb är dock helt olika saker.  Mina barn lekte med ett barn som visade sig ha skabb :(  vi gjorde behandling då som visade sig inte hjälpa. Vi kände inte igen symptom då de aldrig hann klia på oss utan va mer som försiktighet i april. Har idag klåda men pga av slavan som retar huden hemskt. Men sonens hemska utslag va på väg tillbaka innan vi behandlade denna gång :(
  • Anonym (Jo)

Hemskt TS! 

här kämpar vi med mask som inte vill ge sig!!! 

• Anonym (Jag med)

Vi har ingen aning. Min man fick det först och han hänger varken i stall och då hade vi inte hund heller. Misstänker nån på hans jobb suttit i samma stol som honom eller liknande. Annars kom det från ena dotterns pojkvän. Vi vet inte. Men det var riktigt hemskt, mest att behöva tvätta allt och sen smörja in salvan i 24 timmar och så tvätta allt IGEN efter det och göra om allt efter 1 v samtidigt som det fortfarande kliade och oroa sig för att det inte försvunnit. Vi gjorde faktiskt om behandlingen en gång pga det. Usch, sjukt jobbigt med massa barn jemma. Men nu är det flera år sen och tack oh lov försvann det helt till slut.
  • Snöochsot

Man kan använda Neem olja också.
    Jag har haft skabb vid två tillfällen.
    1) Hade en kille som låg runt mycket 
    2) Jag åkte nattåg.

Tenutex hjälpte tillfälligt men jag blev smittad igen. Gjorde flera gånger. 

När jag var singel fungerade kuren men då använde jag Neem olja.

Såhär:
    Jag lade alla kläder i sopsäckar och lät dem stå orörda i några veckor. Skabben dör efter ca 5 dagar utan värd. Behöver inte tvättas i 60. 

jag tvättade mina sängkläder som jag använde varje dag i 60 grader.
    Jag använde samma (billiga) klänning varje dag som jag tvättade varje dag i 60 grader. 

varje dag smorde jag in mig med Neemolja över hela kroppen. I ca 2 veckor tror jag det var.

Det fungerade. Oljan har en speciell doft dock.

Du kan förmodligen göra exakt likadant men med tenutex. Men fortsätt tvätta kläder och lakan, inte bara en gång.

Svar på tråden Blir inte av med skabb!