• Anonym (gröt)

Hur äter era 7-8 månaders bebisar på dagen?

Hej! 
    Jag har ett barn som är 7,5 månad som fortfarande bara äter ersättning alla mål. Jag har inte varit så stressad utan började med smakportioner lite smått efter 6 månader men barnet är väldigt ointresserat. Spottar mest bara ut men tycker det är lite kul. Däremot så får barnet smaka på allt vi äter. Nu tänkte jag börja ge gröt på kvällen, börja litegrann och sen kanske byta ut hela målet. Hur äter era bebisar i samma ålder? Bör jag speeda upp detta med maten ytterligare? Jag har som sagt inte varit så stressad utan tänkt att det kommer när det kommer. Det är en rund liten bebis som är otroligt nöjd så jag har inte varit orolig för vikt eller något. Tack för svar! 
    Det är mitt andra barn kan tilläggas. 

• Svar på tråden Hur äter era 7-8 månaders bebisar på dagen?
  • Anonym (Hm)

Vår yngsta är nu 1,5 och äter bara mat. Välling till kvällen /) när hon var 7 månader körde vi också bara ersättning och det gick hur bra som helst. Hon har alltid varit ganska ointresserad av mat eller smakportioner och vi har låtit henne ta det i sin takt. Det som oroade mig mest var att hon inte skulle ha fattat galoppen när förskolan började men utöver det har jag inte brytt mig så mycket. Vill hon prova så vill hon, hon äter när hon är hungrig. Jag tycker inte att du borde öka takten om intresset hos din lilla inte finns. Det kommer med tiden :)

• Lnz44
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-13 13:01:50 följande:

Vår yngsta är nu 1,5 och äter bara mat. Välling till kvällen /) när hon var 7 månader körde vi också bara ersättning och det gick hur bra som helst. Hon har alltid varit ganska ointresserad av mat eller smakportioner och vi har låtit henne ta det i sin takt. Det som oroade mig mest var att hon inte skulle ha fattat galoppen när förskolan började men utöver det har jag inte brytt mig så mycket. Vill hon prova så vill hon, hon äter när hon är hungrig. Jag tycker inte att du borde öka takten om intresset hos din lilla inte finns. Det kommer med tiden :)

Hej!
    våran är också helt ointresserad av ny mat så blir endast burkmat (pureas) och gröt o lite kvarg yoghurt. hur gjorde ni för att öka mat intresserat och kunna äta klumpar (bitar) ? våran är i samma ålder som din

• Anonym (8)

Mitt barn är 8 månader.
    Han äter lite mat till lunch, typ sötpotatis, potatis, ärtpuré eller dyl. Sen får han gröt på kvällen. I övrigt amning.
    Han är väldigt intresserad av mat och det kommer nog vara lätt att öka på det nu.

• Anonym (Hm)
    Lnz44 skrev 2024-08-13 18:28:48 följande:

Hej!
    våran är också helt ointresserad av ny mat så blir endast burkmat (pureas) och gröt o lite kvarg yoghurt. hur gjorde ni för att öka mat intresserat och kunna äta klumpar (bitar) ? våran är i samma ålder som din

Jag gjorde egentligen inget speciellt :) jag tycker att man blir ganska pushad som förälder, tex av bvc, att allt måste gå så himla snabbt i barnets utveckling. Vi fortsatte med puréer så länge hon själv ville. Sen började vi med små bitar av mjuk limpa med smör. Sötat bröd ja, men inget jag orkar bry mig om. Hon fick gegga med sked och gaffel själv en hel del också, vilket var extra kul. De allra första bitarna var nog dock mosad banan, inte puré, utan mer Mos med några små bitar kvar. Samma med potatismoset, jag gjorde det inte helt slätt. 
  • Anonym (8)
    Lnz44 skrev 2024-08-13 18:28:48 följande:

Hej!

Avokado, smörgåsrån, leverpastej älskar min 8-månaders att sitta och plocka upp och få i sig. Han har inga tänder så får ju bli sånt som smälter mer i mun. Knäckebröd funkar faktiskt också, han suger på det så det blir mjukt först. En 1,5-åring borde ju kunna äta ärtor, majs, brödbitar, banan i bit, blodpudding, fiskbitar mm utan problem.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (8) skrev 2024-08-14 07:22:37 följande:
    Avokado, smörgåsrån, leverpastej älskar min 8-månaders att sitta och plocka upp och få i sig. Han har inga tänder så får ju bli sånt som smälter mer i mun. Knäckebröd funkar faktiskt också, han suger på det så det blir mjukt först. En 1,5-åring borde ju kunna äta ärtor, majs, brödbitar, banan i bit, blodpudding, fiskbitar mm utan problem.
    Det är viktigt att komma ihåg att alla barn är olika. hela livet. Många föräldrar skriver här när man känner att föräldraskapet blivit svårt, som ett sätt att få lite vägledning och hjälp. Att en 1,5 åring BORDE, är ingen garanti för att den ska. Viljan hos en sån liten är enorm och det är mycket nytt som ska upplevas, därav också nya smaker och konsistenser. Vissa barn tycker bitar i maten är obehagliga i munnen, kräks eller spottar ut. Min 1,5 åring BORDE kunna gå, men hon gör det inte ännu. Låt oss inte lägga mer press på en situation som TS ändå upplever som lite oroande. 
  • Anonym (Hm)

Förlåt. Skrev fel, Inte Ts, personen med 1,5 åringen 

• Lnz44
    Anonym (Hm) skrev 2024-08-14 06:51:06 följande:
    Jag gjorde egentligen inget speciellt :) jag tycker att man blir ganska pushad som förälder, tex av bvc, att allt måste gå så himla snabbt i barnets utveckling. Vi fortsatte med puréer så länge hon själv ville. Sen började vi med små bitar av mjuk limpa med smör. Sötat bröd ja, men inget jag orkar bry mig om. Hon fick gegga med sked och gaffel själv en hel del också, vilket var extra kul. De allra första bitarna var nog dock mosad banan, inte puré, utan mer Mos med några små bitar kvar. Samma med potatismoset, jag gjorde det inte helt slätt. 
    Tack för ditt svar, vi få fortsätta pröva på och ge i små doser hela tiden varje dag. Vi ger redan sötat bröd med smör och de tycker han om i små bitar så de kommer lite där. Få tänka på att köra små doser små skedar i hans mun. han bruka mest kladda med händerna på maten än stoppa in de i munnen. men det kommer med tiden.
  • Anonym (Hm)
    Lnz44 skrev 2024-08-14 13:08:50 följande:
    Tack för ditt svar, vi få fortsätta pröva på och ge i små doser hela tiden varje dag. Vi ger redan sötat bröd med smör och de tycker han om i små bitar så de kommer lite där. Få tänka på att köra små doser små skedar i hans mun. han bruka mest kladda med händerna på maten än stoppa in de i munnen. men det kommer med tiden.
    Min bm sa till mig att låta henne kladda. Det blir förjävlig att städa hela tiden, men det kan absolut ha gjort det hela mycket roligare. Att han gillar brödbitar är ju superbra. Min dotter levde (nästan) 😅 på bröd ett bra tag innan andra saker var mer välkomna. Allt kommer inom sinom tid. Alla barn är inte intresserade av mat och alla tar olika lång tid på sig. 
  • fenixz

Vår är 10 månader och vi började med små smaksensarioner när hon var 4 mån. Det första hon fick smaka på var bland annat jordnötssmör då studier visar att tidig introduktion av allergener minskar risken för allergi. 

Från 6 månader erbjöd vi henne lite pureer samt plockmat i ökande takt. Det är alltså mat som de får äta helt själva. Satsade mycket på beska smaker mm tex broccoli. Vid 8 månader ökade vi på och hon började någonstans där bli erbjuden frukost, lunch och middag i form av fast föda tillsammans med ersättning. Mellanmål på em med ersättning och en dreamfeed vid 11.

Idag äter hon i princip samma som oss till frukost lunch och middag med modifikationer för ålder. 
    Till frukost äter hon tex havregrynsgröt järnberikad med paltbröd eller frön med olika smaksättning. (Nötsmör/bananer) och ägg i olika former. Hon är även förtjust i persika, macka med leverpastej och avikado
    Till huvudmål så äter hon mycket samma som oss. Broccoli, blomkål, fiskbitar, kyckling brukar vara standard. Vattenmelon kan hon döda för. ;)
    Hälften hamnar på golvet och hälften i magen. Det ingår. :) der kan också vara bra att veta att om maten åker ut så beror det oftast mer på den motoriska utvecklingen än något annat. 

Rekommenderar knatteplock på insta samt hennes bok om man är intresserad av plockmat. 

Svar på tråden Hur äter era 7-8 månaders bebisar på dagen?