Onormala äggceller och misslyckade ivf-försök
Under min fertilitetsutredning upptäcktes det att jag har lite endometrios på min vänstra äggstock, men läkaren var inte bekymrad över det då det tydligen var så lite.
Jag och min sambo har gått igenom två misslyckade ivf försök. Jag har haft det korta protokollet vid båda behandlingarna. Första gången började jag med Gonal-f 200iu - Ganirelix - Ovitrelle. Andra gången ville läkaren ändra lite i medicineringen, då skulle jag äta Zumenon (östradiol) 15 dgr innan behandlingen skulle börja, sedan tog jag Menopur 200iu - Ganirelix - Gonapeptyl - Ovitrelle.
Jag har haft ganska många blåsor båda gångerna, 16-19st. Men de har varit stor skillnad på storlekarna. Vid äggplocket har de fått ut runt 5-6st och endast 3 mogna båda gångerna. I labben har de sedan dött på andra dygnet.
Efter det andra misslyckade försöket fick vi veta att de sett defekter på mina äggceller vid båda omgångarna, läkaren förklarar att det syns en svart fläck på cellen. De kan inte säga mera än så, eventuellt att det kan bero på endometriosen men det tyckte läkaren att var väldigt ovanligt isåfall. Vi har blivit erbjudna att testa en tredje gång ivf men med det långa protokollet, det finns inga garantier och läkarna kan inte förutspå hur det skulle kunna gå. Vi har även blivit rekommenderade äggdonation, vilket vi i första taget skulle vilja undvika.
Nu undrar jag om någon kan relatera och har erfarenhet utav detta? Vi är väldigt kluvna över hur vi ska gå vidare? Jag har även börjar läsa lite på äggkvalitet och hur man kan förbättra den.