• CatMan77

Släppa ut raskatt (Ragdoll)

Ja, han är ju visserligen bara 50% Ragdoll (dvs ?huskatt?), men man har ju hört att Ragdoll är en av få kattraser som aldrig släpps ut.
    (Rasen är väl inte helt säker bland bilar Lite ?dumma?? :))

M
    amman var dock huskatt, som går ut helt fritt. Och vi bor i ett relativt lugnt radhusområde - där vår andra katt (1/4 Ragdoll) har trivts.

Nu är lillkillen 7 månader, gör vår 12-åring  lätt galen med sitt kläng, och han är SÅ sugen på att gå ut. (Han är kastrerad, chipmärkt, vaccinerad Osv.)

Ni som har koll, har ni några tips?

• Svar på tråden Släppa ut raskatt (Ragdoll)
  • Dexter dot com

Grannen har renrasiga ragdolls och har precis som många andra trott att dom pga av bortavlade instinkter inte skulle klara utevistelse.När dom väl fick komma ut jagar dom precis som mina huskatter och den ena motade bort räven från gården härom dagen. Bir du i ett lugnt område utan trafik och med förstående grannar som tycker det är ok med andras katter som kommer in och hänger på deras tomter så sätt på katten en gps och testa att låta den vara ute.

• Anonym (Sele och koppel)

Vänj katten vid sele och koppel och gå ut med den. Utekatter i bostadsområden är ett sattyg oavsett hur lugnt området är (min åsikt). 

• JMRA

Har två ragdollar som ränner ute. Planen var inte så från början men den ena började rätt snart då han kommit till oss av "någon" oförklarlig anledning vanka runt i timmar varje kväll och vråla vid dörren. Nätade in balkongen men samma beteende fortsatte. Han tog en sväng ut på balkongen men ville vidare.

Försökte med allt i några månader men fick knappt sova alls om nätterna, väckte mig, krafsade, jamade, gick mot dörren... Öppnade upp tillslut och var som att allt föll på plats och idag har de båda varit utekatter i två år.  

Tycka vad man vill men de får hellre leva "lycklig" ett kortare liv än vanka runt hela dagarna missnöjda. 

Vad gäller rasen så reder sig min ena oväntat bra ute, den är väl kanske lite väl social, ska fram till alla och hälsa men det finns ju huskatter som gör med. Den kan vara ute hela nätterna ibland och ligger på morgonen i sin koja utanför dörren. Den andra är mer skygg och går bara ut ibland, kan sitta utanför trappan och spana på folk i någon timme men inte mer än så. Bor i snarlikt i råde som du beskriver.

• Jemp

Ingen katt är helt säker bland bilar.
    Bästa i mina ögon är ju att ta ut katten i sele, leka med den inne samt arbeta med berikning.

Svar på tråden Släppa ut raskatt (Ragdoll)