Köpa bostadsrätt eller inte?
Jag bor med min sambo i en hyrestrea i en lugn och barnvänlig förort till Stockholm. Vi har hyfsad hyra och trivs i området men är sugna på att flytta till större. Nu till kruxet; Allt är ju så GALET dyrt i/runt Srockholm. Jag är livrädd för att ta stora lån och dra på mig för stora månadskostnader. Vill inte bara jobba för att ha råd med boende. Vår ekonomi är följande:
Jag har fast jobb 38.000 i månadslön.
Sambon har fast jobb, 45.000 i månadslön.
Jag har sparande på ca 200.000 kr, sambon har ungefär samma. Vi har inga lån förutom csn. Sambon har tre barn (1 vuxen, 1 10 åring och så har vi en 2 åring tillsammans).
Skulle vi köpa en bostadsrätt/radhus för 3- 4 miljoner skulle vi få ta lån till en del av insatsen och vår månadskostnad för enbart boende skulle landa på ca 25.000 kr i månaden. Just nu har vi mindre än hälften i boendekostnad. Jag känner att det känns väldigt mycket, samtidigt är ju priserna vad dem är. Vad är rimligt att ha i boendekostnad och ha till ävers varje månad? Vill inte dra på mig för stora kostnader, samtidigt som marknaden ser ut som den gör och man kanske bara får gilla läget. Någon med kloka tankar?