• Anonym (H)

Köpa bostadsrätt eller inte?

Jag bor med min sambo i en hyrestrea i en lugn och barnvänlig förort till Stockholm. Vi har hyfsad hyra och trivs i området men är sugna på att flytta till större. Nu till kruxet; Allt är ju så GALET dyrt i/runt Srockholm. Jag är livrädd för att ta stora lån och dra på mig för stora månadskostnader. Vill inte bara jobba för att ha råd med boende. Vår ekonomi är följande:
    Jag har fast jobb 38.000 i månadslön.
    Sambon har fast jobb, 45.000 i månadslön.
    Jag har sparande på ca 200.000 kr, sambon har ungefär samma. Vi har inga lån förutom csn. Sambon har tre barn (1 vuxen, 1 10 åring och så har vi en 2 åring tillsammans). 
    Skulle vi köpa en bostadsrätt/radhus för 3- 4 miljoner skulle vi få ta lån till en del av insatsen och vår månadskostnad för enbart boende skulle landa på ca 25.000 kr i månaden. Just nu har vi mindre än hälften i boendekostnad. Jag känner att det känns väldigt mycket, samtidigt är ju priserna vad dem är. Vad är rimligt att ha i boendekostnad och ha till ävers varje månad? Vill inte dra på mig för stora kostnader, samtidigt som marknaden ser ut som den gör och man kanske bara får gilla läget. Någon med kloka tankar?

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt eller inte?
  • TvillingmammaVästgöte

25000 i månaden låter galet mycket tycker jag.
    Jag tycker det låter väl dyrt. 
    Men förstår samtidigt att ni behöver större nu, med två barn är ju en trea lite liten. Finns ingen möjlighet att byta till större hyreslägenhet?

• Anonym (Benan)

Förstår att ni gärna vill bo bekvämt. Med era löner borde ni kunna spara en hel del trots att ni bor i huvudstaden. Skulle ni kunna hyra en större lägenhet i området. Stora lån kan aldrig vara roligt med tanke på att ni inte har någon buffert för oförutsedda kostnader i en bostadsrätt eller ett hus.

• Anonym (H)

Vi har försökt byta lägenhet ett tag men inte fått napp ännu. 
    Vi båda är sparsamma och lever inte alls något slösaktigt liv. I dagsläget hsr jag räkningar på ca 12- 15 tusen varje månad med hyra, försäkringar, csn, transporter, förskoleavgift. Inget extra eller lyxigt. Shoppar inte mycket, köper det mesta begagnat och går inte ut mycket. Vi försöker handla på willys/lidl och försöker att inte köpa hämtmat och dylikt ofta. Jag kan ofta spara mellan 3-5 tusen varje månad. Eftersom vi har en tvååring har vi nyss varit föräldralediga och då fick vi båda ta av våra buffertar för att klara oss.  Men trots detta så känns det som att pengarna äts upp av inflationen. Att storhandla går ju på 30 % mer varje gång jämfört med förut. 
    Köper vi en bostadsrätt får ju vi lägga in alla pengar i boendet och har ingen buffert över alls, det stämmer. Jag känner själv att det inte är optimalt, men jag har svårt att se hur vi ska kunna flytta annars. Jag har alltid varit ekonomisk och vill egentligen inte alls sätta mig i en sits med stora lån, men vet samtidigt att det är så verkligheten ser ut. Har många vänner runt stockholm  som bor i radhus/hus och det är inte ovanligt att man har en månadskostnad för lån/avgift på mellan 20- 30.000 kr. 

• Anonym (Manne)

Ni har tillsammans ut cirka 60 tkr plus barnbidrag. Ni har en hyra på max 12 tkr. Ni borde kunna spara ganska mkt varje månad. Vad lägger ni pengar på?

Gör en budget så ni vet exakt vart pengarna går. Felet ni gjort är att ni inte sparat tillräckligt tidigare. 

• Anonym (Spara)

Om ni sparar mellanskillnaden mellan nya och gamla boendekostnaden så har ni ju insatsen till 3 miljoner på bara någon månad. Om ni inte kan spara minst det beloppet har ni inte råd att köpa. Så ge det 6 månader där ni har som målsättning att spara minst 15 000 kr/mån.

Vi införde totalt köpstopp när bopriserna började rasa 2022 för vi insåg att det fanns klipp att göra bara vi fick ihop en större insats. Vi har inga barn men sparade 30 000 kr/mån i 6 månader. Under en begränsad period kan man leva extremt billigt och skjuta på "villhöver"-kostnader.

Svar på tråden Köpa bostadsrätt eller inte?