• Anonym (Nyfiken)

Hur mycket pengar har en vanlig svensk totalt?

Jag hittar statistik över löner i Sverige och även statistik över hur mycket den genomsnittliga personen har sparat på banken. Men det finns ingen statistik, bad jag kan hitta på hur mycket pengar den genomsnittliga personen har totalt. Jag tänker då främst på insats i fastighet + sparande. 

Så min fråga blir, är du man eller kvinna? Hur gammal är du? Vad är din lön? Hur mycket gick du in med i din bostad? Hur mycket pengar har du sparat? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar har en vanlig svensk totalt?
  • Anonym (H)

Jävligt mkt mindre än för några veckor sedan pga börskraschen 

• Anonym (Klara)

60 år, kvinna, singel, lön 36 tkr. Lägenhet värd 2 miljoner, insats 400 tkr. Saldo Avanza cirka 1,1 miljon. 

• Anonym (hemlis)

Jag är 36 år och gick in med 700k i min bostadsrätt. Har ca 800k i fonder. Jobbat heltid sedan 21 år.

Aldrig fått någon hjälp ifrån förälder eller liknande.

• Anonym (Omöjligt)

Det förstår du väl själv, att det kommer bli omöjligt att få någon rättvis bild. Dom enda som svarar här och kommer svara. Är folk som har det väldigt bra eller relativt bra. Inga direkt "vanliga svenskar"

Dom äger varken fastigheter eller har massa pengar sparade på bank. Alla har nämnligen inte haft den möjligheten. 

Det jag faktiskt vet. Är att svenskar belånar sig upp till öronen för att ha råd med villor och bostadsrätter. Galet.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Klara) skrev 2024-08-10 16:17:12 följande:

60 år, kvinna, singel, lön 36 tkr. Lägenhet värd 2 miljoner, insats 400 tkr. Saldo Avanza cirka 1,1 miljon. 

Skrev fel. Insats 1,6 miljoner, 400 tkr i lån. 
  • Anonym (Kl)

Kvinna, 33år. Insats i bostad ca 1,3 milj. På kontot ca 300k. Men har också studerat så har lite studielån. Sambon har ca 1 milj på kontot. Jag äger huset själv.

Vi tjänar 57 respektive 70k per månad. Har oerhört låga kostnader och sparar mycket. 

• Anonym (Linna)

Äger inget av värde, ca 200 000 kr på sparkontot, ensamstående med en lön under 30 000 kr i månaden.

• Studentpappa

Lån på 2,7 msek på huset. 
    Jag har typ 150k på kontot, sparar inte mycket utan lever upp det mesta. Vi har allt vi behöver och jag har bra pensionsavsättning. Sambon har mycket pengar på kontot och lika barnen pga en snäll morfar.

Jag har olika fordon och hobbyprylar för 2-250k som jag kan sälja. Livet ska levas nu inte sen, då är det för sent.

Tjänar 64k/mån + 10k/mån i bonus. 
    Sambon 32k/mån.

Ride it like you stole it
  • Ascendere
    Anonym (Omöjligt) skrev 2024-08-10 16:21:54 följande:

Det förstår du väl själv, att det kommer bli omöjligt att få någon rättvis bild. Dom enda som svarar här och kommer svara. Är folk som har det väldigt bra eller relativt bra. Inga direkt "vanliga svenskar"

Dom äger varken fastigheter eller har massa pengar sparade på bank. Alla har nämnligen inte haft den möjligheten. 

Det jag faktiskt vet. Är att svenskar belånar sig upp till öronen för att ha råd med villor och bostadsrätter. Galet.

som att fråga ?män på FL, hur stora är era ??.
    alla kommer svara 36 cm långa och 18 cm i omkrets. 
  • Anonym (Ingen insats)

Vi gick inte in med någon insats alls eftersom vi byggde nytt och värdet sattes till 1,5 milj över byggkostnaden. Vi kom direkt under 70% belåning utan att ha lagt ut en krona. Men det är ju bara en indikation och ett uppskattat scenario. 

Allt är relativt här i livet. 

Det kommer både bostadscrasher och börscrasher och varslingar, uppsägningar, sjukdomar som ställer till det och vips ser allt annorlunda ut Skål

Svar på tråden Hur mycket pengar har en vanlig svensk totalt?