• Anonym (MariaC)

Magkatarr

Hej! Ni som haft magkatarr, hur länge har det satt i? Jag har en sugande molande, frätande känsla i magen och har ätit omeprazol ett tag men det verkar inte ge sig. Märker att jag blir sämre av fel kost. Blir tokig snart. vad har ni för symtom och vad hjälper för er? 

• Svar på tråden Magkatarr
  • asdfgh

Inga heta drycker
    Ingen kolsyra
    Ingen stark mat
    Ingen fet mat
    Ingen juice
    Ingen stress

Det som hjälpte mig var banan och ljummen lättmjölk.

Innan jag räknade ut att det var magkatarr satt det i 2-5 dagar och när det var som värst kändes det som att någon kört knivar i ryggen på mig. Var inne till akuten där de trodde det var gallsten. Nästa gång tog jag dock medicin mot magkatarr och det hjälpte.

Nu tar jag Nuvalukol eller liknande så fort jag får känningar. Oftast räcker det men nån gång ibland behöver jag ta Omaprezol. Blir det mer än väldigt vaga känningar blir jag sjukt trött när det släpper så jag kraschar i sängen någon timme

Står det inte i bipacksedeln att man ska söka vård om det inte gått över inom X antal dagar?

• Anonym (m)

Fick magkatarr första gången förra året och blev helt förvirrad, hade aldrig haft det förut. Det går att bli av med den så de ingen stress, men man kan känna av den då och då. Du måste först se igenom din kost. Äter du frukost? Vad äter du först på morgonen, hur äter du sen. osv...
    Det kan kännas jobbigt att behöva tänka igenom allt, men det räcker bara att du sköter det bra nu, sen blir det hanterbart. 
    Jag ställde om hela min kost, jag började äta havregrynsgröt varje morgon, drack aleo vera faktiskt istället för vatten då jag kände att vatten gjorde det värre. Mycket banan, och mariekex. Dessa för att magen ska kunna suga upp syran, åt även omeprazol vid sidan om. Undvik kaffe, ketchup, apelsin osv, de med mycket syra. 
    Till middag åt jag nästa varjeee dag kokt potatis med kycklingfile och gräddsås. Det tyckte jag var milt, men jag är lite feg också så vågade inte testa så mycket annat haha. ät kokta grönsaker, kokt mat är super, krydda inte för mycket. Hör av dig om du har fler frågor, jag lyckades få bort min iallafall. Känner av den ibland då jag slarvar med frukosten, dricker kaffe direkt utan att få i mig något, osv. 

• Anonym (MariaC)

Tack snälla ni för tips och råd! Har heller aldrog haft magkatarr förut så min förvirring har också varit total Solig Jag har haft smärta längst upp i magen men även som magknipskänsla och uppblåst! Hela sommaren. Fasen så jobbigt!! NU äntligen börjar det kännas bättre. Träffat en ny läkare som ordinerade dubbla doser omeprasol och jag håller även kosten. Tack snälla för svar!

Svar på tråden Magkatarr