• akademibåstad

Hjälp! Rädd för illamående vid abort

Jag ska ta första tabletten (mifegyne) om två dagar och är jätte nervös för att ligga och kräkas massor. Jag har läst om massor som har legat och kräkts i flera timmar efter de tagit tabletten. Vet någon om det blir såhär för alla? Finns det någon som har en lite trevligare upplevelse att berätta om eller som har testat att ta någon tablett mot illamåendet innan ni kommer till sjukhuset för att ta mifegyne? Min barnmorska sa att de inte är så vanligt att kräkas av tabletten, att de mer är folk som kräks av själva graviditeten men har somsagt hört om super många som kräks av tabletten och sen står det även i informationsbladet jag fick att de vanligaste symtomen är att kräkas och må illa så vet inte vad jag ska tro?! Ska dessutom göra en väldigt sen abort och tänker att det kanske också påverkar biverkningarna jag får? Alltså att jag typ får värre biverkningar av tabletten för att jag är långt gången? (Dock bara spekulationer). Någon som har något lugnande att dela med sig av? Tycker redan att det är jobbigt att gå igenom denna aborten och har dessutom extrem spyfobi så jag vet inte om jag kan hantera båda samtidigt! Har sett att man kan få något mot illamåendet på sjukhuset men de man får ska Tydligen ta 2 timmar att verka så då ser jag ingen vitts med det?
    Rädd tjej
  • Svar på tråden Hjälp! Rädd för illamående vid abort
  • Anonym (Gfh)

Hej! 
    Jag har liksom du extrem spyfobi..Hade ingen aning att man kunde må illa av just den tabletten nu i efterhand MEN jag gjorde en abort i v 13+0..tog tablett nån dag innan, jobbar på sjukhus så gick bara dit å tog den å fortsatte jobbdagen som vanligt. Absolut inga biverkningar på de sättet. Skulle säga att den inte kändes nått att ta alls? Däremot kan ju graviditeten få en att må extremt illa, vanligtvis från v 7 å framåt men det är ett helt annat illamående..
    Själva aborten tog en hel dag och gjorde svinont för mig men mådde aldrig illa. 
    Ta tabletten å fortsätt din dag å lycka till!!

Svar på tråden Hjälp! Rädd för illamående vid abort