• Anonym (Anonym)

Får ont av sex

Den senaste tiden (typ några månader) har min fru fått ont efter sex. Vi har i vanliga fall inte sex speciellt ofta och ännu mer sällan nu. Hon vill verkligen ha sex men vågar inte.

Hon är alltid rejält våt innan penetration men säger direkt att det svider och hon vill helst bara ligga still med mig i sig.
    Efteråt svider det i flera dagar, hon har kollat och det är inte urinvägsinfektion vilket var hennes första misstanke.

Hon har inga andra "symptom", inget kliande (svamp?) och det får alltid över av sig självt efter tre fyra dagar. 

Hon närmar sig 50, kan det ha med klimakteriet att göra? (Hon har fortfarande kvar mensen)

• Svar på tråden Får ont av sex
  • Fjäril kär

Hon bör uppsöka gynekolog för att eventuellt få hjälp med hormoner.  Det är vanligt att få sköra slemhinnor i samband med att klimakteriet startar och då kan man behöva hjälp av krämer eller hormoner. 

Att hon är våt säger inte så mycket utan det är ju sköra  slemhinnor som inte fixar friktionen av ett samlag. Då behöver man hjälpa till med mer glid av glidmedel eller liknande. Ni kan ju testa i väntan på gynekolog.  

• Anonym (LOL)

Vissa upplever starkare och mindre ömtåliga slemhinnor och hud efter ett tag på paleo/lchf/carnivore/gaps. Och även bättre hormonbalans. Skadar inte att prova! 

• Anonym (46-åring)

Min fru har passerat 50 och är i klimakteriet. Hon slutade ha mens för snart ett år sedan men problemen du beskriver låter väldigt lika min frus. Slemhinnorna blir tunnare och mycket mindre elastiska vid klimakteriet har jag förstått och det kan ge problem med sveda och att det blir väldigt trångt. Jag får vara väldigt försiktig numera när jag tränger in i henne och mycket förspel krävs. 
    Använd glidmedel fast hon är våt och vi har märkt att aco glidslem på apoteket fungerar ypperligt. Det är den sjukvården använder och är lätt bakteriedödande så sköra slemhinnor slipper bli infekterade med flera dagars värk och svidande som följd.

Svar på tråden Får ont av sex