• Osäkerkille123

LJUGA NÄR MAN SÖKER JOBB

Jag är nyutexaminerad och behöver verkligen få ett jobb inom mitt utbildningsområde. Jag har funderat på att ljuga i mitt CV och påstå att jag har arbetat på X, trots att jag inte har gjort det. Jag vill tillägga att jag har god förståelse för vad jobbet kräver och hur man sköter sig på arbetsplatsen. Min fråga är: finns det en risk att arbetsgivaren granskar mitt CV under rekryteringsprocessen för att kontrollera om jag verkligen har arbetat där?

• Svar på tråden LJUGA NÄR MAN SÖKER JOBB
  • Anonym (Korkat)

Eh...ja såklart. Och  vad ska du göra när AG vill prata med din chef där?

• BuoBä

Öh, ja. De kommer troligen fråga efter referenser, och det är inte heller helt ovanligt att folk frågar folk de råkar känna på det andra företaget om kandidater. 

Om du är nyexad så är det helt normalt att du inte har någon erfarenhet. Gör ditt bästa för att framstå som seriös och villig att lära dig, istället för att ljuga.

• Anonym (P)

Ja, de kommer ju förmodligen vilja prata med din chef därifrån. 

• Anonym (P)
    BuoBä skrev 2024-08-09 21:23:03 följande:

Öh, ja. De kommer troligen fråga efter referenser, och det är inte heller helt ovanligt att folk frågar folk de råkar känna på det andra företaget om kandidater. 

Om du är nyexad så är det helt normalt att du inte har någon erfarenhet. Gör ditt bästa för att framstå som seriös och villig att lära dig, istället för att ljuga.

Absolut! Så har jag själv gjort när vi sökt folk. 
  • Anonym (Libby)

Att ljuga är väl det dummaste du kan göra, de kommer komma på det och då kommer du aldrig få jobb där.

Om du skriver att du jobbat på X kommer de vilja ha referens därifrån och vad gör du då?

• Anonym

Vadå ?finns det en risk?? . Hade det inte funnits en RISK så hade du ju inte frågat?

Hur ska du göra med referenser ifrån stället du inte jobbat på?

• Osäkerkille123

Jag har funderat på att använda en vän som referens, som kan intyga att jag är en lämplig kandidat för jobbet.

• Anonym (Korkat)
    Osäkerkille123 skrev 2024-08-09 21:42:18 följande:

Jag har funderat på att använda en vän som referens, som kan intyga att jag är en lämplig kandidat för jobbet.

Fast de vill ju prata med din chef, inte din kompis.
  • Anonym
    Osäkerkille123 skrev 2024-08-09 21:42:18 följande:

Det kommer att gå åt helvete. Så fort de ställer lite specifika frågor så är din polare rökt, men det är de som regel ofrån början. Man hör på hela samtalet att det knappast är en gammal platschef man pratar med.

Du kommer att skita ut dig på delar av arbetsmarknaden direkt men eftersom du startat tråden så verkar du ju nästan lite sugen på det. All lycka!
Svar på tråden LJUGA NÄR MAN SÖKER JOBB