Upp till ner
Ni som har varit överviktiga o lyckats gå ner i vikt. Hur har ni gjort. Just att man lyckats hålla vikten sen också. Vad äter ni o hur mycket. Vad vägde ni då o vad väger ni nu?
Ni som har varit överviktiga o lyckats gå ner i vikt. Hur har ni gjort. Just att man lyckats hålla vikten sen också. Vad äter ni o hur mycket. Vad vägde ni då o vad väger ni nu?
Jag gick ner 25 kg med sunt förnuft. Äter enligt tallriksmodellen och därför kan jag fortfarande äta pizza ibland och sås och sånt, det blir bara inte i dom mängder man annars äter. Strikt lördagsgodis . Jag kan äta allt och saknar ingenting, så länge jag följer tallriksmodellen och det är inga problem alls. En tallrik mat med grönsaker till gör mig mätt .
Det enda som verkligen får dig att hålla vikten i längden är inget annat än sunt förnuft . Ät vettig mat och ät mindre och du håller dig mätt längre.
Min viktresa började för 20 år sen efter prediabetes. Hade varit överviktig sen barn. Läste på om GI för att få kunskap. Bestämde att ändra på det jag kan leva med resten av mitt liv t ex vatten till maten, fullkornsprodukter, mer grönsaker och godis bara ibland. Att äta något med jämna mellanrum istället för stora portioner. Trodde sug efter bullar och godis skulle bli svårt men det blev tvärtom.
Orkade inte träna men började göra enklare rörelser dagligen. Kroppen reagerade positivt och efter 6 mån orkade jag börja promenera Och köpte ett gymkort för att bygga lite mer muskler.
Det tog mig ca 18 månader att gå ner 49 kg och idag har jag en normal vikt. Att inte göra viktminskningen till en bantningskur utan en livsstilsförändring är nog receptet. Det är alltid bra att ha en stark motivation för att lyckas i längden.
Bara med kaloriunderskott. Räkna ut hur mycket du bränner per dag och ligg sedan på -300 eller -500 om dagen. Ät normalt men väg allt du äter och räkna ut med.Kostbevakningen. Rör mycket på dig. Ät inte sent på kvällarna. Lycka till
Tack för alla svar