• beli

    Klimakteriet

    Märkligt att det inte finns nån självklar forumdel för detta, men hoppas folk hittar hit.

    Jag har börjat fundera på om jag är på väg in i klimakteriet, mest p.g.a. deppighet trots antidepressiva (iofs har det också hänt saker som skilsmässa m.m. senaste året, så jag vet inte vad som beror på vad). Jag är 49 år.

    Jag läste nyss om olika symptom och försökte göra RFSU:s klimakterietest, men överallt är en viktig fråga om man fortfarande har mens.

    För 1,5 år sen fick jag livmodern bortopererad p.g.a. massiva blödningar i ett halvår (inga fel upptäcktes trots diverse gynbesök). För mig är det alltså helt omöjligt att svara på frågan om jag har mens eller inte - jag vet ju inte om jag fortfarande skulle ha mens ifall jag hade livmodern kvar. Det känns väldigt störigt att det ingenstans finns alternativa frågor för dem som genomgått hysterektomi - vi är ändå ganska många.

    Mina äggstockar är alltså kvar, så jag hamnade inte i klimakteriet i samband med operationen.

    Nån som har det likadant?

  • Svar på tråden Klimakteriet
  • Anonym (Annica)

    Jag har lite samma problem, för jag har hormonspiral, så jag har inte heller någon mens. Jag är 51, och hittills har jag inte märkt något speciellt. 

  • Anonym (51)
    Anonym (Annica) skrev 2024-08-09 07:56:43 följande:

    Jag har lite samma problem, för jag har hormonspiral, så jag har inte heller någon mens. Jag är 51, och hittills har jag inte märkt något speciellt. 


    Hormonspiralen maskerar rätt bra tror jag, jag blev rekad hormonspiral för att jag hade besvärliga symptom och nu är det mesta lugnt.
Svar på tråden Klimakteriet