• CCA

Grönsaker till fisk???

Behöver ha tips på vad man kan ha för tillbehör/grönsaker till fisk. 

Jag äter inte potatis, pasta och ris däremot mycket gränser. När det kommer till vad jag ska ha till fisk blir det dock ofta stopp. Det slutar oftast med färskost- stuvadspenat och ärtor  och det blir lite tråkigt i längden och gör att jag inte äter fisk lika ofta som jag egentligen vill.

Endel tycker säkert att fisksort är viktig för att kunna ge tips men då det brukar variera vad som finns hemma så tar jag tacksamt emot alla tips ni har (Just nu har jag tex både röding, torsk, havskatt och gös i frysen)

• Svar på tråden Grönsaker till fisk???
  • Mantrasina

Fräs på lök, vitlök, svamp och paprika.

Sallad på någon form av gryn (quinoa, matvete, couscous mfl), tillsammans med exempelvis majs, rädisor, lök, någon sorts gröna blad.

Helt vanlig blandsallad med tomat, gurka, men med ärtskott eller groddar istället för klassisk sallad.

Avocado, picklad rödlök och sojabönor. 

Blandning av ångad eller kokad blomkål och broccoli. Alternativt mos på någondera.

Mos på morot och kålrot till vit fisk. 

• BuoBä

Gräddkokt purjolök 
    Kokta morotsslantar
    Gröna bönor 
    Fänkål, googla recept för det finns många sätt att tillaga det
    Pressgurka 
    Broccoli 
    Jordärtskockspuré
    Blomkål (som ris, kokt, ugnsbakad...)

• Anonym (d)

Vi brukar välja blomkålsris när potatismagen är mättad.

• Anonym (Mona)

Rivna morötter
    Pressgurka
    Gurksallad

• Anonym (AnonymA)

Sparris! grön eller vit. Den gröna finns även fryst, som är väldigt fin.

• Anonym (Kål)

Till torsk (och vit fisk generellt) är det väldigt gott med ugnsbakad spetskål.

• Majviva

Smörstekta vaxbönor! Finns att köpa frysta. Annars rekommenderar jag som ovan, ugnsbakad spetskål. Med citron.

• Anonym (esox)

Hel röding fylld med hackad purjolök och gul paprika stekt i ugn.

• Anonym (Anna28)

Äckligt köp köttfärs istället.

• Anonym (f)
    Anonym (Anna28) skrev 2024-08-23 22:44:50 följande:

Äckligt köp köttfärs istället.

du verkar behöva mer grönsaker eller någon form av medicin mot din OCD
  • Goneril
    exandthecity skrev 2024-08-08 23:40:02 följande:

Ugnsbakad rotselleri 

Jättegott, man kan även koka sellerin, skuren i skivor i lite buljong, låta den svalna och fräsa den i stekpannan efter att ha vänt den i panko. Pak choi har jag nyligen upptäckt, passar bra till stekt fisk. Den ska fräsas i olja, den vita roten lite längre än de gröna bladen.
  • Meddelande borttaget
  • Goneril
    Anonym skrev 2024-08-23 23:22:01 följande:
    Självklart i ett för ändamålet inrett gemak, helt i koboltblått och välsignat av Karl Staaff!
    Dags för tillnyktring, du har tittat för djupt i flaskan. Vad har Sveriges tidigare statsminister med detta att göra? 
Svar på tråden Grönsaker till fisk???