• Anonym (Henna)

Har uppfödaren rätt att neka till avel?

Hittat en jättefin kattunge som planen är att köpa. Uppfödaren säger att den "säljs till sällskap" och att det blir dyrare om den ska gå i avel. Katten säljs inte kastrerad. Har de verkligen rätt att bestämma sånt? Isf hur fungerar det praktiken?

• Svar på tråden Har uppfödaren rätt att neka till avel?
  • Anonym (35an)

Står det något i köpekontraktet eller stamboken?
    Som uppfödare är det väldig svårt att ställa sådana krav.
    Vad är det för ras?
    Har de sålt katten till er så är det störtomöjligt att ställa några krav alls.
    Alla katter/hundar brukar reggas som sällskap. 
    Det är ingen uppfödare som kan lova att djuret passar för avel etc
    Funkar så inom SKK iallafall fall.
    Då är det dessutom vissa krav för att få regga en kull.
    Snurrigt svar från mig men är sjuk och hjärnan har packat ihop.

• Anonym (SA)

Jag köpte en kattunge av en uppfödare. Ägaren till pappan till den kullen hade "förbjudit" henne att sälja kattungar till avel för det var "hennes importerade linjer som hon betalat dyrt för!". Hon var rätt speciell på ganska många sätt så uppfödaren sa mest bara "Jaja, visst". Jag tror inte några papper var skrivna. Till mig sa uppfödaren att "Du gör vad du vill med din katt, ingen kan inte styra över det!". Så någon upptäckte min katt på en utställning och ville låna honom. Jag blev glad! Detta fick "pappans" ägare nys om och skrev världens hat-mail till mig, hotade mig med allt möjligt, rättsliga åtgärder, skadestånd, kallade mig saker, "krävde" att kattungarna avlivades, "krävde" att jag kastrerade min katt och skickade kvittot till henne som bevis. Lika väl hade hon mailat uppfödaren och varit mer än otrevlig och hotfull!
    Så dels hörde jag av mig till min kattklubb som mest reagerade "Jaha, är hon igång och utmärker sig igen... Inget att bry sig om!".
    Dels ringde jag Konsumentrådgivaren i kommunen. Hon typ bara skrattade. "Din katt - Du gör vad du vill! Dubhar inte skrivit på något avtal att inte avla! Skulle vilja se den jurist som tar sig an ett sånt här ärende.... Skulle du köpa en bil och säljaren säger 'Jag förbjuder dig att köra på grusvägar!'??".
    Så det ska vara lugnt!
    Men jag råder dig till att tänka en extra gång innan du skaffar kattungar! De är enormt söta och allt det men katt-marknaden är verkligen mättad!

• Jemp

Suck, irriterande när ens svar försvinner?

Som jag förstått det håller det inte juridiskt, men är i princip standard i kattvärlden att uppfödaren väljer vilka ungar som säljs till sällskap och vilka som ska gå till avel. Avelskatterna kostar vanligtvis mer och håller högre kvalitet. Det är också ett sätt att se till att inte för många från samma kull går i avel, för att undvika genetiska problem i framtiden. 

såklart också ett sätt att förebygga att kattungen hamnar i oseriös avel. 

Så vill du bli kattuppfödare är det inte rätt väg att gå, utan riskerar ge problem med dina samarbetspartners i framtiden.

• Anonym (SA)
    Jemp skrev 2024-08-08 17:26:27 följande:

Suck, irriterande när ens svar försvinner?

Som jag förstått det håller det inte juridiskt, men är i princip standard i kattvärlden att uppfödaren väljer vilka ungar som säljs till sällskap och vilka som ska gå till avel. Avelskatterna kostar vanligtvis mer och håller högre kvalitet. Det är också ett sätt att se till att inte för många från samma kull går i avel, för att undvika genetiska problem i framtiden. 

såklart också ett sätt att förebygga att kattungen hamnar i oseriös avel. 

Så vill du bli kattuppfödare är det inte rätt väg att gå, utan riskerar ge problem med dina samarbetspartners i framtiden.

Jag håller med dig, det är nån slags standard att sälja kattungar till "avel/utställning" och ta lite mera för dem än för de till "sällskap". Men det är helt galet, man kan omöjligt se på en 6-7 veckors kattunge eller runt där när de tingas vad en unge kommer få för kvalitéer! Många är "barnstjärnor", många ser man storheten på som vuxna, närapå gamla! 
Svar på tråden Har uppfödaren rätt att neka till avel?