• Anonym (Katten)

Ändrat beteende

Hej!

Vi har en kastrerad hankatt på cirka ett och ett halvt år som första året gick i sele, men som sedan i april går lös ute. Det har gått bra, men under 2 veckor på semestern tog vi med honom till vårt landställe där vi inte vågade släppa honom, han fick gå i sin sele igen. När vi kom hem igen så har han nästan helt slutat att gå på sin låda. När vi var på landstället använde han sig av den varje dag hela tiden, men nu duger den inte längre. Jag har inte behövt städa bort nånting på 2 veckor. Jag förmodar att han gör ifrån sig i skogen. Har bytt sand, så den är ny och fin. Jag förstår inte varför han inte vill gå där längre. Är det nån härinne som vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Ändrat beteende
  • Anonym (Lukt)

Det kan vara just för att den är nystädad (gissningsvis i samband med flytt mellan de två olika platserna?). Har ni ett annat rengöringsmedel på landstället till och med kanske? 

Jag har haft en massa fosterkatter genom åren, ibland har de inte varit rumsrena vid ankomst eftersom de varit förvildade eller övergivna. Då har jag fått doppa en papperstuss i deras kiss (på golv eller matta eller var de nu kissat) och sen gnuggat i botten av kattlådan så att det ska lukta "rätt" och de känner sig trygga med att gå på den. 

Er katt kanske har ett "utedass" som fortfarande luktade lite av hans urin, så han har fortsatt att gå där, nu när hans låda inte luktar rätt längre. Men kommer det väl ett ordentligt regnväder eller så lär han väl foga sig och gå på lådan igen för att slippa gå ut, kan jag tänka mig. 

• Anonym (Katten)

Ja så kan det ju vara. På måndag ska vi jobba och då kommer han få vara inomhus större delen av dagen. Jag gissar att han blir tvungen att krypa till korset (lådan) då. 🙂 Tack för svaret! 

Svar på tråden Ändrat beteende