• Anonym (U)

Kluven om hur göra med föräldraledigheten

Jag är jätte kluven gällande föräldraledighet vs jobba. Vi fick barn för 14 månader sedan, vi har tagit ut minimalt föräldradagar för vi vill inte lämna på dagis tidigt. Dvs jag vill vara hemma med barnet länge o verkligen inte börja jobba för tidigt utan jag ville ta vara på denna tiden. So. Sagt har vi en hel del sparade dagar kvar. Som tanken är nu ska jag börja jobba 40 % i veckan, sonen ska då vara hos sin farmor. Pappan ska vara hemma en dag i veckan med honom sen. Jag hade kunnat fortsätta vara hemma helt, samtidigt som jag får skuld till jobbet trots jag inte behöver det det? att jobba 40-50% hade jag kunnat göra i minst ett år till om jag velat. vad hade ni gjort . fortsatt vara hemma heltid, dagarna hade räckt ca 9 månader till, alt börja jobba 40% o ha möjligheten att göra så länge jag vill.

• Svar på tråden Kluven om hur göra med föräldraledigheten
  • Tow2Mater

Skulle vara hemma en dag i veckan, och pappan hemma en dag i veckan (inte samma dagar). 

• Anonym (Ulla)

Om ni har råd med båda alternativen så är det ju egentligen bara att du själv måste landa i hur du vill göra. Jag ser fördelar med båda, skönt att fortsätta vara hemma på heltid och slippa tänka på jobb, samtidigt kanske det även kan va skönt att få lite variation i tillvaron, jobba litegrann och dra ut på ledigheten på deltid istället.

Vad känner du själv? Vilka för- nackdelar ser du med de olika sätten?

• Anonym (U)
    Anonym (Ulla) skrev 2024-08-08 20:19:51 följande:

Om ni har råd med båda alternativen så är det ju egentligen bara att du själv måste landa i hur du vill göra. Jag ser fördelar med båda, skönt att fortsätta vara hemma på heltid och slippa tänka på jobb, samtidigt kanske det även kan va skönt att få lite variation i tillvaron, jobba litegrann och dra ut på ledigheten på deltid istället.

Nä men det är lite så jag tänker med.. det hade varit jätte skönt att fortsätta vara föräldraledig på heltid. jag älskar verkligen det. Samtidigt som det öndå hade varit skönt med lite variation. dock är nog största problemet att jag känner skuld till mitt jobb trots att jag inte borde det? så som sagt, att fortsätta vara föräldraledig helt hade såklart varit jätte skönt ! Men 40% är dock inget alls utan hade kanske varit skönt öndå att komma iväg. Speciellt nu när barnet inte kommer börja på dagis vilket jag inte vill än på ett tag. Hade jag fortsatt vara hemma helt o dagarna tog slut hade ja mg fått börja jobba sen mycket mer procent. Jobbar jag 40% drar jag som sagt ut det o kanske jobbar så i minst 1 år till. Nackdelarna med att börja jobba är ju dock att man får tänka på jobb?  jag känner dock att jag vill vänta så länge som möjligt att sätta på dagis, o att börja jobba fulla veckor. Sparar jag dagar finns ju möjlighet att kanske vara föräldraledig sen fullt igen. Dock vill jag bara mitt barns bästa i vill vara med honom hela tiden o det är ju nackdelen med att jobba 40 %.  
  • Anonym (U)
    Tow2Mater skrev 2024-08-08 18:49:24 följande:

Skulle vara hemma en dag i veckan, och pappan hemma en dag i veckan (inte samma dagar). 

Men det är inget alternativ för mig då jag kommer vara hemma mer än jobba i vilket fall. Vi har 320 dagar kvar som ändå måste användas på ett bra sätt så känns o ösigt börja jobba mer än man behöver o de brinner inne 
  • Anonym (U)
    Anonym (Ulla) skrev 2024-08-08 20:19:51 följande:

Blev lite luddigt innan. Nu har jag räknat lite. Att pappan ska vara hemma är inget alternativ mer än en dag i veckan. Vi har ca 320 dagar kvar. Sen är ju vissa inte värda så mycket o pappan måste behålla 90 dagar så hade jag valt att vara hemma fullt så hade jag kunnat vara det i 6 månader, sedan hade mina betalda varit helt slut. Då hade jag ju behövt börja jobba därefter. 

bag har ingen koll alls på Hur länge man brukar vara hemma.. nu har vi ju möjligheten att ha passning 2 dagar. Hade den inte funnits hade jag ju valt att fortsätta vara hemma, så på ett sätt känns det ju gott att man har den möjligheten att både jobba o vara hemma 3 dagsr o få lite extra inkomst öndå. 

• Cathariiina

Det vet bara du, men det är viktigt att tänka på att du och din son har en relation som kommer att vara ditt liv ut. Du och din arbetsgivare, din chef eller dina arbetskamrater har INTE det.

• Jemp

Jag hade velat att pappan var hemma heltid en period. Eventuellt jobbat ca 50% var och att han sen tar över helt.

• Anonym (Pappa)

Vi försökte ta ut så lite dagar(nästan inga) som möjligt första året för att kunna vara hemma länge, vår son började förskolan vid 2 års ålder.

Mina reflektioner så här i efterhand är att det nog hade varit smartare ekonomiskt att ta ut lite fler dagar första året för som det blev nu tvingades vi ta ut dagar på lördag/söndag för att de inte skulle brinna inne innan fyra års ålder, vilket nog ledde till högre skatt.

För oss var det helt rätt med förskolestart vid 2år, men detta är individuellt och kan vara annorlunda för er.

Rekommenderar er starkt att ompröva om inte pappan kan vara ledig mer. Gissar att han kan ha semester så varför skulle han inte kunna vara föräldraledig ? Om det nu inte är så att ni inte har råd att betala räkningarna utan hans inkomst. Det är utvecklande både för föräldrar och barn att båda föräldrarna provar vara föräldralediga heltid under en sammanhängande period. Respektive förälder hittar på och interagerar med barnet på olika sätt vilket gör att man kompletterar varandra. Går det inte och ni inte vill att dagar ska brinna inne rekommenderar jag att pappan redan nu börjar ta ut en dag varje/varannan vecka annars kommer ni inte hinna ta ut dem innan de brinner inne.
    Det är också nu pappan har chans att bygga upp en tät relation med barnet, väntar han kan det bli för sent och barnet kommer att få mycket starkare relation till dig än honom. Blir jobbigt senare när man själv eller barnet är sjukt eller barnet går igenom trotsåldern om den andra föräldern inte har en tight relation med barnet.

Trivs barnet på förskola är det svårt att vara ledig mycket efter 3-4 års ålder, förutom på sommaren, för då känner man sig som en skurk när man håller barnet hemma när hen vill till sina kompisar på förskolan. Det tenderar också att bli en del VAB dagar så föräldraledighet ovan på det så hemmatiden blir tillräcklig ändå när barnet blir lite äldre. Vi lade in en dag varje vecka mellan 2-4 års ålder för att veckorna på förskolan skulle bli lite kortare och det har fungerat bra för oss, sen sparade vi semester och tog ut lite föräldraledighet på sommaren också.

När hen börjar på förskolan är det skönt om det inte blir för långa dagar, så vill du inte lida ekonomiskt kan det också vara smart att kunna ta ut 25% föräldraledighet för att kunna gå ned i tid till 75% och därför få lite kortare förskoledagar. Det är många som hämtar på våran förskola mellan 15-16 så hämtar man efter 17 har ofta de flesta kompisar redan åkt hem.

Tror inte det finns något rätt eller fel utan varje familj måste göra sina egna val utifrån sin situation. Man kan också behöva anpassa sig utifrån hur barnet trivs på förskola m.m. så räkna med att behöva planera om på vägen, kan vara bra att inte ha helt slut på dagar om man behöver vara hemma mera senare.

Det går alltid att vara föräldraledig, det handlar enbart om vad man prioriterar/väljer först. Så säg istället att ni väljer att prioritera ekonomin eller pappans jobb/karriär och han därför inte kan vara ledig mer än en dag i veckan. Fundera redan nu hur ni tänkt hantera VAB, för det kommer att bli mycket VAB när barnet börjar på förskolan, misstänker att du kommer att få ta all VAB också.

Svar på tråden Kluven om hur göra med föräldraledigheten