• Anonym (TS)

Tvåstegsabort, någon som har gjort det?

Är så ledsen nu. Jag är gravid i vecka 12+0 enligt senaste mens , 12+3 enligt tidigt ultraljud som jag gjorde för 2 veckor sen på grund av tidigare missfall. 

Graviditeten var inte helt planerad men önskad från min sida iallafall och jag trodde pappan (som jag redan har ett barn med) hade landat i att det blir bra också. Men igår sa han riktigt hemska saker till mig, jag blir till och med rädd för honom, kände inte igen honom alls. Det har varit lite upp och ner mellan oss innan men nu känner jag att vi inte kan vara tillsammans och jag vet inte om jag klarar att vara ensamstående med ett barn till. Plus att jag hade en riskgraviditet sist och fick inte lyfta tungt andra halvan på grund av risk att föda för det tidigt. Det blir väldigt svårt om jag är själv.. 

Tårarna bara rinner.. vill verkligen inte göra abort så här sent men kånner litegrann att jag kanske måste. 

Någon som har gjort det? Hur var det? 

Och någon som kan ge mig råd om hur jag ska göra? 

• Svar på tråden Tvåstegsabort, någon som har gjort det?
  • Anonym (barnet)

Om ni inte ens kan vara sams över en ny graviditet och du är rädd för honom nu, varför vill du kedja fast dig vid honom i 20 år? Låter det smart?

Sen har du redan barn, och ditt första ansvar är nu mot det/de barnen, att se till att deras liv blir stabilt, att du kan ge dem vad de behöver och inte blandar in instabila eller aggressiva män i deras barndom.

Så tycker jag.

• Anonym (....)
    Anonym (barnet) skrev 2024-08-08 07:43:04 följande:

Om ni inte ens kan vara sams över en ny graviditet och du är rädd för honom nu, varför vill du kedja fast dig vid honom i 20 år? Låter det smart?

Sen har du redan barn, och ditt första ansvar är nu mot det/de barnen, att se till att deras liv blir stabilt, att du kan ge dem vad de behöver och inte blandar in instabila eller aggressiva män i deras barndom.

Så tycker jag.

Det är ju samma pappa till barnet hon redan har, så ett barn till med samme man ändrar inget. 

TS: som sagt, du sitter redan fast med denne man, i och med att ni redan har ett gemensamt barn. Att ta bort det här ändrar inget. Det är ganska vanligt att män försöker pressa/hota/skrämma kvinnor att göra abort vid oplanerade graviditeter, men sedan lugnar de ner sig och kommer runt när de ser att det kommer att bli ett barn till. Kan du inte prata med honom om det barn ni har, att det har ett behov av ett syskon? Att ni för den sakens skull borde låta graviditeten fortgå? Det argumentet borde han väl köpa?

Angående hjälp med praktiska saker, så kan du få hemtjänst om du verkligen blir ensam och inte klarar dig själv under slutet av graviditeten. Men jag har svårt att tro att din man inte skulle hjälpa till, när det är hans barn...
  • Anonym (TS)
    Anonym (barnet) skrev 2024-08-08 07:43:04 följande:

Så tycker jag.

Det är samma pappa. Vi har redan ett litet barn tillsammans. Och han har inte varit aggressiv på det sättet innan. 
  • Anonym (Jobbigt)

Jobbig sitst!Säger han fortfarande elaka saker ,varför blev han sådan plötsligt.

• Anonym (TS)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2024-08-08 09:16:52 följande:

Jobbig sitst!Säger han fortfarande elaka saker ,varför blev han sådan plötsligt.

Nu är han på jobbet.. vet inte riktigt , vill inte gå in på alla detaljer så nån känner igen men det började med att han började tjafsa om en annan sak och sen handlade det om graviditeten också. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2024-08-08 08:33:30 följande:
    Det är ju samma pappa till barnet hon redan har, så ett barn till med samme man ändrar inget. 

TS: som sagt, du sitter redan fast med denne man, i och med att ni redan har ett gemensamt barn. Att ta bort det här ändrar inget. Det är ganska vanligt att män försöker pressa/hota/skrämma kvinnor att göra abort vid oplanerade graviditeter, men sedan lugnar de ner sig och kommer runt när de ser att det kommer att bli ett barn till. Kan du inte prata med honom om det barn ni har, att det har ett behov av ett syskon? Att ni för den sakens skull borde låta graviditeten fortgå? Det argumentet borde han väl köpa?

Angående hjälp med praktiska saker, så kan du få hemtjänst om du verkligen blir ensam och inte klarar dig själv under slutet av graviditeten. Men jag har svårt att tro att din man inte skulle hjälpa till, när det är hans barn...

Tack för svar! Jo det är sant, jag har ju redan barn med honom. 

Det jag är mest orolig för är väl det praktiska när jag inte får lyfta tungt ..är livrädd för att få ett väldigt sent missfall eller föda för tidigt. Ska prata med läkaren om det. Hoppas ju han kommer hjälpa till isåfall men är inte helt säker på det. 

• Fjäril kär

Det första du måste tänka på är att bestämma dig själv hur du vill ha det. När du väl beslutat dig måste du stå på dig och lösa situationen utifrån dina egna förutsättningar.  Dvs tänk bort honom ur detta. För även om han säger ja till barnet betyder inte det att han vill fortsätta er relation . Han kanske ens vill ta hand om det överhuvudtaget fast han säger okej.  Och om ni rent av har problem i ert förhållande som gör att det är därför han är elak mot dig så kan du inte räkna med att förhållandet håller när barnet är fött.

Tänk realistiskt och se sanningen och ta beslut utifrån det och se över alla möjligheter till hjälp på egen hand . Det finns ju mammor som insrminerat sig och fått samma komplikationer som dig och då är dom ju redan ensamma liksom... 

• Anonym (C)

Sätt er ner och prata när ni lugnat ner er. Gör ingenting förhastat nu som är oåterkalleligt och som om någon vecka när ni är sams igen skulle få ångra. 

Svar på tråden Tvåstegsabort, någon som har gjort det?