Professionell som inte förstår skillnaden mellan professionell och privat
Jag förväntar mig inte ens någon förståelse här på FL, för jag vet hur det fungerar här... Det är okej att folk inte förstår mig, men det är alltid tråkigt att man inte når fram till folk hur mycket man än förklarar. Man ser det hela tiden här. Men folk på nätet är sällan folk man känner eller ens behöver träffa i verkligheten, så när folk på nätet blir för jobbiga kan man bara logga ut.. så, då är man av med dem och kan fortsätta med livet som vanligt.
Nu är det så för mig att jag inte ens lyckas få en kvinna som jag har kontakt med för att hon är professionell att förstå skillnaden mellan professionell och privat. Hon verkar ärligt talat helt omedveten om att det finns en lag som kallas "skydd av person i beroendeställning". För hon följer den inte alls överhuvudtaget! Det spelar ingen roll hur mycket jag förklarar och vad jag än säger, hon fattar inte.. Jag har varit i kontakt med hundratals professionella genom åren men detta är första gången nånsin som jag är tvungen att blockera en professionell för att hon inte verkar förstå skillnaden mellan professionell och privat!! Jag har verkligen försökt att nå fram till henne på alla sätt, men det är lönlöst och jag kommer ingenstans. Jag har förklarat hur lagen jag nämner ovan fungerar och att hon därmed som professionell måste ha mig och mitt välmående i fokus för annars är det liksom ingen ide att ta hjälp av en professionell alls. Folk går ju till exempel till psykologer och allt möjligt för att få hjälp, och då är det den personen som är i beroendeställning som är viktigast, denne som är i en utsatt situation redan, och denne ska bli lyssnad på och då måste den som är professionell fokusera på att hen ska må bra och bortse från sig själv helt enkelt. Det tror jag alla här vet! Det är ju liksom själva grejen med att ha hjälp av professionella, och de har lön för att hjälpa en!
Med den här kvinnan, som är duktig på sitt jobb och vill få mig att må bra, så fungerar inte det eftersom hon inte alls fattar sitt ansvar som professionell, utan behandlar mig som om vi hade en privat relation. Det innebär att hon rent ut sagt skiter i vad jag säger, att hon tror att jag inte menar det jag säger när jag till och med säger att jag måste avsluta kontakten med henne för hon hjälper inte mig, snarare är hon skadlig för mig då hon inte förstår skillnaden mellan professionell och privat.
Hon har låtit mig ringa när jag behöver, även när hon är ledig, och hon svarar OM hon kan; det är såklart jättesnällt och det visar att hon bryr sig om mig. Men nu är grejen att jag först nu fattar att hon tror att det är som i en privat relation, hon har helt enkelt blivit för privat engagerad och det vore inte ett problem om lagen jag nämnde följdes. Jag har haft sådana relationer till professionella förut och det har varit problemfritt eftersom de ändå alltid följt den här lagen..som jag tjatar om här men som hon ärligt talat knappt verkar känna till. Iallafall, efter mycket om och men, jag har insett att det inte fungerar och att hon inte kan hjälpa mig, så jag har talat om precis hur jag känner och varför.. att jag inte vill ha med henne att göra för hon får mig att må dåligt.
Jag skrev att jag inte vill ha kontakt med henne längre eftersom jag inte känner att hon tar någon hänsyn till mig alls, hon har lön för att ha kontakt med mig, och jag har rätt att bryta med vem jag vill precis som alla ni har, och som alla människor har så har man inte skyldighet att ha kontakt med någon alls som får en att må dåligt.
Om hon hade accepterat detta så vore det inga problem, men det är så pass illa att hon inte ens tar mig på allvar..!! Hon skrev bara: "Nu räcker det, jag ringer dig när jag är tillbaka från semestern".
Hon tar mig alltså inte på allvar alls, och det är tydligt att hon skiter i att hon får mig att må dåligt!! Jag hade inget annat val än att blockera henne, en professionell, för att hon vägrar fatta att det är skillnad mellan en privat och en professionell relation. Jag skrev att jag inte vill ha hennes hjälp längre, hon skiter i att hon får mig att må dåligt, hon tar inte hänsyn till NÅGOT ALLS jag säger... Hon tror att det är något jag bara säger i stundens hetta och att hon kan ringa mig som vanligt..trots att jag tydligt skrev att jag aldrig vill att hon ringer igen!!
Shit alltså! När hon kommer tillbaka till jobbet och märker att jag har blockerat mig så kommer hon förmodligen inte ens fatta varför!! Jag har aldrig haft detta problem med en professionell person förut, aldrig någonsin! Har träffat många som är dåliga och skiter i mig genom åren, men de har iallafall fattat och respekterar när jag sagt att jag inte vill ha med dem att göra när jag sagt det till dem!
Denna människa är helt sanslös, hon tror att jag inte kan välja bort henne ens eftersom hon tror att jag tänker svara när hon ringer trots att jag försökt förklara, har förklarat mig blå, och hon fattar ändå inte! Jag får VISA att jag menar allvar med att blockera henne så hon inte kan få tag på mig! I en privat relation skulle den andra fatta varför den blir blockerad, men hon ska tamejfan inte ha lön för att sitta och behandla mig såhär!!
Jag visar att jag kan blockera henne, jag kan det för jag har en telefon med en funktion som gör att jag kan blockera vem jag vill. Hon tror inte att jag kan det! Jo då, jag har gjort det, som jag skulle göra med vem som helst som jag inte vill prata med. Att hon sagt att jag inte kan det, eeh jag vet inte ens själv om jag förstår, och förväntar mig inte att folk på FL ska förstå heller... Jag undrar hur det är ställt i huvudet på henne, för hon verkar på allvar tro att hon kan ställa krav som man kan om man har en privat relation.. Men det här är en professionell relation, hon har ju för sjutton lön för det.. hmm.. jag undrar om hon är mentalt frisk när hon säger att jag inte KAN blockera henne.. jag kan, och har gjort det.
Hoppas att hon fattar när hon märker att hon inte kan nå mig på telefon iallafall! Vad gör jag annars??? Jag har ingen skyldighet att ha kontakt med henne, och jag vill inte när hon verkar skita i att hon gör mig illa!