• dujagochbebisen

Igångsättning omföderska!

Jag har fått en tid för att kontrollera om livmodertappen är ?tillräckligt? mogen för att bli igångsatt i 38+2 (ca om en månad) pga tidigare förlossningskomplikationer. 

Är ju nojig att tappen inte mognat då eftersom läkaren sa att de i så fall kommer boka in en ny tid för kontroll för att de vill att kroppen ska vara redo. 

Är ju omföderska, så tänker att det bör gå bra ändå? Blev igångsatt sist i 41+2 och förlossningen i sig gick ändå bra (förutom slutet med komplikation pga moderkaka ej lossnade, blev operation och blodtransfusion). 

Ni som varit omföderskor och fått igångsättning (och helst haft omogen tapp) - hur var det för er?

• Svar på tråden Igångsättning omföderska!
  • Anonym (Hemskt)

För min del gick det hemskt när jag blev igångsatt. Hade värkar i 30-32 timmar och sen bestämdes akut kejsarsnitt eftersom inget hände på slutet. Det är högre risk för kejsarsnitt när man blir igångsatt än om kroppen själv kommer igång med värkarbetet.

• Echinacea

Jag blev igångsatt med båda barnen och med andra var ingenting redo mer än mitt psyke. Hade värkar i ca 30 timmar men enkel förlossning enligt mig. Endast lustgas lite på slutet. 

• Anonym (Två igångsättningar)

Jag blev igångsatt med båda barnen. Första barnet i 38+2 och andra i 37+6. Andra gången var kroppen mer beredd på vad som skulle hända och jag upplevde det som en väldigt enkel process. Jag fick en ballong som hann sitta en och en halv timme innan den ramlade ut. Sen pågick lite lugnt öppnngsarbete som inte var värre än att jag åt glass och läste skvallertidningar. När allt drog igång tog det en och en halv timme från 4 cm öppen till att sonen kom ut. Trots att det gick snabbt var det kontrollerat och lugnt och inte särskilt smärtsamt heller. 

Första gången var jag helt omogen. Förlossningen tog längre tid, men det var mest tid av väntan på att det skulle dra igång. När der väl drog igång, tog det sex timmar innan dottern kom. Inte heller det var särskilt smärtsamt eller överjävligt. 

• dujagochbebisen
    Anonym (Hemskt) skrev 2024-08-06 21:06:29 följande:

För min del gick det hemskt när jag blev igångsatt. Hade värkar i 30-32 timmar och sen bestämdes akut kejsarsnitt eftersom inget hände på slutet. Det är högre risk för kejsarsnitt när man blir igångsatt än om kroppen själv kommer igång med värkarbetet.

Var det trots att du var omföderska? När i graviditeten blev du igångsatt?
  • Anonym (Hemskt)
    dujagochbebisen skrev 2024-08-07 19:20:03 följande:
    Var det trots att du var omföderska? När i graviditeten blev du igångsatt?
    Oj förlåt, nej jag är förstföderska. Missade delen i ditt TS att du efterfrågade omföderskor. Jag blev igångsatt vecka 41. 
  • Anonym (Lis)

Jag blev igångsatt med båda mina i v.41+4. vi testade ballong båda gångerna. första gången hände inget, andra gången gjorde den för ont att sätta in så vi sket i den, då hade jag nog ändå börjat öppna mig lite redan.
    sen blev det tabletter varannan timme. Första gången kom värkarna igång av sig självt efter typ 7 tabletter, och sen var barnet ute 8 timmar från värkstart.
    andra barnet så öppnade jag mig 3 cm efter 6 tabletter tror jag så tog de hål på hinnorna, en timme efter det kom värkarna och 3 Tim senare var det klart. Mer intensivt andra gången.

Svar på tråden Igångsättning omföderska!