• Anonym (Hårstrået)

Barn med dålig hårkvalitet

Jag behöver tips.

Jag har försökt förstå mig på min dotters hår. Hon är tre år, och hennes hår är strävt, trassligt och hon tappar lätt hår om man t.ex borstar henne.

Jag såg precis en gammal video på henne från när hon var ca 2 år och vilken skillnad! Hennes hår såg glansigt och tjockare ut. Nånstans måste jag ju börjat tvätta med fel produkter eller nåt..

Jag vill därför ha tips på bra hårvårdsprodukter för barn? Och kanske andra tips, hur jag ska få ordning på håret hennes. Vet ni något bra schampo och balsam?

Tack!

• Svar på tråden Barn med dålig hårkvalitet
  • Anonym (Dera)

Hur ofta tvättar hon håret? Du kanske tvättar det för ofta? Men annars hade jag gått till apoteket och frågat, de är verkligen experter. Har frågat flera ggr om olika produkter och de träffar rätt varenda gång.

• Anonym (.)

Många anser ju att man ska få i sig rätt vitaminer för håret. 
    Dottern kanske är för liten för att äta vitaminer i tablettform, men fundera på om hon får i sig allt hon behöver i maten?

• Anonym (.)

Kan tillägga att jag själv var sjuk som bebis, och fick nog inte i mig tillräckligt med näring. Dessutom har jag lidit av ätstörningar större delen av mitt liv, och mitt hår ser ut därefter.

Rätt näringsintag hjälper självklart.
    Googla på B-vitamin, kolla vilka som är anpassade för barn etc.
    och när det kommer till mat, naturlig mat som t.ex. kött, ägg och grönsaker är bra att få i sig!

När du borstar håret, prova använda spraybalsam innan, så att det blir mjukt och lättare att borsta. (Om du inte redan gör det).

• Anonym (Stina)

En släkting hade tunt, trassligt, strävt hår tills hon var ungefär 5 år. Sen blev det tjockt, glansigt och fint, utan speciella produkter eller vitaminer. Blev likadant för hennes dotter, så det kanske är genetiskt. 

• Anonym (.)
    Anonym (Stina) skrev 2024-08-06 21:10:40 följande:

En släkting hade tunt, trassligt, strävt hår tills hon var ungefär 5 år. Sen blev det tjockt, glansigt och fint, utan speciella produkter eller vitaminer. Blev likadant för hennes dotter, så det kanske är genetiskt. 

Fast de kanske hade en bra kosthållning i familjen också så att de inte behövde äta kosttillskott? :)
  • Anonym (Hårstrået)

Tack för alla svar!

Hon äter vitaminer ibland, i form av dom här gummibjörnarna, och även om hon inte är så glad i mat just nu (finns så mycket roligare saker att göra än att sitta och äta...) så äter hon bra mat. Tvättar håret gör vi max en gång i veckan då det inte behövs oftare.

Det kanske är genetiskt, förhoppningsvis fixar det till sig. Ska iallafall fråga på apoteket. Tack för tips, fler tips mottages tacksamt :D

• Anonym (Man41)

Ser det bara tråkigt ut så hade jag sagt att alla är olika. Låt dottern fokusera på det (eller inte) när hon blir äldre. Är det bara det att du tycker det ser "tråkigt ut" så kommet det troligen vara vädligt fint ändå när hon är 20.

Är det så att det ser sjukligt ut (och andra ser det) så kontakta vården så de kan kolla.

Läste igen och såg att du skriver att hon tappar hår. Gör hon detta mer än vad som normalt sker när man borstar så kontakta vården.

• Anonym (torrisen)

Om det är torrt så använd schampo och balsam för torrt hår.
    Gör en inpackning då och då medan hon sitter i badkaret.

Kamma försiktigt och klipp topparna regelbundet så att det inte trasslar sig mer än nödvändigt. 

• Anonym (Hårstrået)
    Anonym (torrisen) skrev 2024-08-07 12:34:45 följande:

Om det är torrt så använd schampo och balsam för torrt hår.
    Gör en inpackning då och då medan hon sitter i badkaret.

Kamma försiktigt och klipp topparna regelbundet så att det inte trasslar sig mer än nödvändigt. 

Tack, ska prova klippa topparna
Svar på tråden Barn med dålig hårkvalitet