• Anonym (Carro)

Minns inte hur mkt pengar jag ska ge barnet

Mitt 13-åriga barn har fått pengar genom åren. Ofta 500+500 i present från far-och morföräldrar. Ända sedan hen föddes. Nu vill barnet ha dessa pengar. Hur ska jag göra tycker ni? För jag har pengarna på mitt konto. Inte allt eftersom barnet använt en del men problemet är att jag inte minns hur mycket. Min tanke har alltid varit att ge i stort sett detta belopp när hen flyttar hemifrån. Dvs att jag lägger till en del. Så om hen flyttar vid 20 så får hen 20000 även om hen använt en del.
    Eller om jag drar 5000 och lägger över på hens konto nu. Sen får hen resten senare?

Hur hade ni löst/räknat detta?

• Svar på tråden Minns inte hur mkt pengar jag ska ge barnet
  • Anonym (Elina)

Är ju bara räkna ut 500+ 500 I 13 år. Det är ju 13 tusen. Sen hade jag lagt till ett par tusen för att vara säker och att jag hade skämts över hur slarvig jag varit som inte haft bättre koll eller satt pengarna på ett separat konto.

Det är pengar som ditt barn fått när det varit jul och födelsedag. Du kan inte bestämma när hon ska få dem. Men du kan ju förhandla klokt att det kan va bra att spara.

Oavsett så sått undan så du har koll på ett separat konto.

• EnAnonumius

Varför är din dotters pengar på ditt konto och inte på ett eget konto i hennes namn?
    Tycker det är märkligt att det finns föräldrar som har barnets pengar på sitt egna konto.🤔

Är ju inte så svårt att räkna ut även om man är dålig i matte, vad det skulle bli
    500kr+500kr+13år = 13000kr.

Det du kan göra är ju att berätta vad som du avsåg att de sparade pengarna skulle gå till och fråga henne vad hon behöver pengarna till, då det kan ju vara bra att spara till sitt första boende. Du skall ju självklart inte neka pengarna, mer förhandla så hon inte använder alla sina pengar utan mer till viktiga saker.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Carro)
    EnAnonumius skrev 2024-08-06 10:13:15 följande:

Varför är din dotters pengar på ditt konto och inte på ett eget konto i hennes namn?
    Tycker det är märkligt att det finns föräldrar som har barnets pengar på sitt egna konto.🤔

Är ju inte så svårt att räkna ut även om man är dålig i matte, vad det skulle bli
    500kr+500kr+13år = 13000kr.

Det du kan göra är ju att berätta vad som du avsåg att de sparade pengarna skulle gå till och fråga henne vad hon behöver pengarna till, då det kan ju vara bra att spara till sitt första boende. Du skall ju självklart inte neka pengarna, mer förhandla så hon inte använder alla sina pengar utan mer till viktiga saker.

Problemet är att jag inte minns hur mycket hen redan fått. Och hur mycket hen fått ibland till jul. 
    En 13-åring vill köpa saker hela tiden och har swish och bankkort så jag vill inte föra över 13000. Hen äter ute så fort hen får pengar och det tycker jag är slöseri med pengar.
  • Anonym (Ylva)

Utifrån att barn inte hanterar sin egen ekonomi behöver man som förälder faktiskt styra.

Vi är alltid noga med vad som är pengar som sparas och vad som är pengar som är gåvor att användas redan nu.

Så; Gåvor som sparas läggs på barnets konto. Och pengar som ska "utbetalas" omedelbart kommer i kontanter, eller via föräldrar.

Du behöver göra en ordentlig genomgång av vad du pysslat med, och uppskatta vilka pengar ditt barn faktiskt har. 

Du vet väl om ni shoppat saker under barnets liv för dess pengar, eller om barnet inte fått ut något.

Och du som förälder får ju försöka luska i hur far- och morföräldrar tänkt. Var det pengar att förvalta, eller pengar att använda.

• Anonym (Ylva)

500:- vid födelsedagar, dop, jul av två uppsättningar far/morföräldrar blir inte 13 000, utan snarare 

13'  000 + 13 000 + 1000 (året man föddes) + 1000::- om det var vid dopet också.
    Har ungen dessutom fått lite hundralappar av annan familj, så är det ju mycket.

• Anonym (H)

Ja, det här är så konstigt.
    Har själv fått pengar från släktingar som de sedan sagt att jag ska få från mina föräldrar i vuxen ålder.
    De pengarna har jag inte sett röken av.

Det är väldigt märkligt beteende att ge pengar till någon annan, som i sin tur "bestämmer" när man ska få sin gåva liksom.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2024-08-06 13:34:37 följande:

Ja, det här är så konstigt.
    Har själv fått pengar från släktingar som de sedan sagt att jag ska få från mina föräldrar i vuxen ålder.
    De pengarna har jag inte sett röken av.

Det är väldigt märkligt beteende att ge pengar till någon annan, som i sin tur "bestämmer" när man ska få sin gåva liksom.

Eller om man ens får gåvan över huvud taget...
  • Anonym (Carro)
    Anonym (Ylva) skrev 2024-08-06 13:28:51 följande:

Utifrån att barn inte hanterar sin egen ekonomi behöver man som förälder faktiskt styra.

Vi är alltid noga med vad som är pengar som sparas och vad som är pengar som är gåvor att användas redan nu.

Så; Gåvor som sparas läggs på barnets konto. Och pengar som ska "utbetalas" omedelbart kommer i kontanter, eller via föräldrar.

Du behöver göra en ordentlig genomgång av vad du pysslat med, och uppskatta vilka pengar ditt barn faktiskt har. 

Du vet väl om ni shoppat saker under barnets liv för dess pengar, eller om barnet inte fått ut något.

Och du som förälder får ju försöka luska i hur far- och morföräldrar tänkt. Var det pengar att förvalta, eller pengar att använda.

Allt får hen inte på en gång pga att hen saknar lite känsla för pengar. De skulle vara borta på 1 år. 

Det svåra är att hen velat köpa nåt spel eller nån grej då och då, ich då har jag betalat och sagt att detta får du köpa för dina egna så drar jag av.
    Man minns inte 3 år gamla köp.

Men jag löser det genom att ge i stort sett den summan ändå.
  • Anonym (H)
    Anonym (Carro) skrev 2024-08-06 13:35:57 följande:
    Allt får hen inte på en gång pga att hen saknar lite känsla för pengar. De skulle vara borta på 1 år. 

Det svåra är att hen velat köpa nåt spel eller nån grej då och då, ich då har jag betalat och sagt att detta får du köpa för dina egna så drar jag av.
    Man minns inte 3 år gamla köp.

Men jag löser det genom att ge i stort sett den summan ändå.
    Det är ju för att du inte brytt dig om att ha koll. Det är inte barnets fel. 
    barnets GÅVOPENGAR har du inte haft koll på...
    Så du har praktiskt taget hållit dem gisslan.

Hade det varit mitt barn hade jag satt in pengarna på ett konto och inte tagit ett öre därifrån genom åren, tills barnet själv får tillgång till kontot.

Spel och sådant hade jag köpt för mina pengar som förälder.
    Du måste ju skilja på din försörjning och gåvopengar barnet fått.
  • Anonym (Mja)

Till EnAnonumius, att föräldrar har barnens pengar på ett konto inte i deras namn är för att ett barn inte kan hantera pengar som en äldre kan. 

Det finns ju skräckexempel där barn fått barnbidraget sparat på ett konto i deras namn, så får de pengarna vid 18-årsdagen eller när det nu är man får tillgång, och det blir en chock för barnet att bli så rikt, pengarna slösas på kläder, resor mm. Sen två år senare vill den unga vuxna ha en lägenhet, och då är pengarna borta. 

Att ha pengarna på sitt konto för att man kan diskutera iaf med barnet innan pengarna överförs.

Sen är det ju en skillnad på barnbidraget som är pengar till föräldrarna och pengagåvor, som ÄR barnets pengar, men skälet att tonåringar inte ska få en stor klumpsumma är detsamma.

Svar på tråden Minns inte hur mkt pengar jag ska ge barnet