• Anonym (fem)

    Ska man dölja sin adress om man har ett yrke som kan medföra risker

    Hej,

    Jag är juriststudent och brukar då och då söka upp mig själv på mrkoll och ser att sökningarna på mitt namn ökar konstant. Runt 30-100 sökningar i månaden och det känns lite otryggt att folk söker upp mig så mycket. Sen förstår jag också att vissa kanske är nyfikna med tanke på att juristyrket är en väldigt eftertraktad yrkesposition. Vissa i min omgivning som är jurister har också dolt sina adresser som säkerhet. Jag funderar också på att göra det. Några tankar kring det?

  • Svar på tråden Ska man dölja sin adress om man har ett yrke som kan medföra risker
  • Goneril

    Ja, man kan dölja sin adress, dock temporärt, så man får bevaka det. Sedan måste jag ändå kommentera trådstarten, juridikstudier handlar detta om, och så märkvärdiga och eftertraktade är inte dessa program, du har ju inte börjat utöva ditt yrke än. I civilekonomprogrammen ingår vanligtvis juridik som man läser jämsides med de ekonomiska ämnena. Detta sammantaget gör att det är rätt många som läser juridik.                                                                                                                                                                                        Att TS noterar sökningar på MrKoll kan rent teoretiskt bero på att advokatfirmor håller ögonen på tänkbara kandidater inför nyrekrytering, men något långsökt är det. De som i så fall har anledning att ta bort sina uppgifter kan vara beslutsfattare inom Bank och Finans. Möjligtvis läkare också, men där är jag osäker, finansvärlden känner jag till något bättre.

  • Anonym (fem)

    Jag har hört att det mest är jurister/advokater/poliser som tar bort sina adresser och till viss del läkare men inte finansbranschen så mycket. Kanske kända finanspersoner som också döljer adress men inte så mycket i den branschen. 

  • Anonym (Trygg)

    Det tycker jag att du kan göra. Världen är inte längre som den var på den gamla goda tiden, utan nu förekommer det mycket hot för att de ska få sin vilja igenom. Eller försöka att ändra så att det blir till deras fördel. Så det är bra så att du känner dig trygg.

  • Anonym (Trygg)

    När jag hade skrivit mitt förra inlägg så läste jag att du just nu bara är juriststudent, och då lär det inte förekomma några hot i detta skede. Kanske att det är dina studiekamrater som är nyfikna? Gör samma sak när det gäller andra som läser samtidigt som dig, så har de kanske fått lika många sökningar?

Svar på tråden Ska man dölja sin adress om man har ett yrke som kan medföra risker