• Anonym (Molly)

Barn som vägrar vagn

Jag Är mamma till min idag 4 månaders gamla bebis. Hon har sedan dag 1 totalvägrat vagnen och haft enormt stort behov av närhet. Hörde att det ofta vänder vid 3 månader och det har de väl till viss del gjort, men behovet av närhet är fortfarande stort. Dagtid är det enda sättet att natta lillan på i bärsele då hon sover 1,5-2h. gå ut och gå eller vagga vagnen är omöjligt. hon somnar gärna vid bröstet och då kan jag lägga ner henne i vagnen efter, men hon vaknar alltid efter mer eller mindre exakt 30 minuter. Är det någon som har erfarenhet av detta och sitter inne på några magiska tips? Känns som jag har testat allt men detta börjar ta knäcken på mig. Längtar så efter att få gå en barnvagnspromenad eller bara få händerna fria under lillens sovstunder, men det funkar ju liksom inte när hon då vaknar efter 30 min och är omöjlig att natta om? 

• Svar på tråden Barn som vägrar vagn
  • Anonym (Mamma)

Låter som hög tid att testa bärsele eller bärsjal!

• halvan

Det kan vara så att det blir mycket bättre när ni börjar med sittdelen. Man ska inte börja för tidigt dock utan ni har nog 1-2 månader kvar innan det är dags, men håll ut! Det blir säkert bättre väldigt snart. Då kanske hon också kommer börja kunna sova i vagnen.

• Anonym (Hej)

Testat att lägga en liten kudde bakom henne så hon kommer upp litegrann/får lite lutning. Gjorde ett av mina barn nöjd och vet flera det fungerat för. han vaknade dock också alltid efter 30-40 minuter i vagnen. 

till barn 2 hade vi en sån grej som skakar vagnen och det fungerade väldigt bra, jag vet ju såklart inte om det fungerat på första med men skulle tro det.

• Anonym (Förstagångsmamma)

Har en son, idag 2 år. När han var nyfödd och upp till 7 månader älskade han vagnen. Vid 7 månader hände något, och hans behov av närhet var enormt, dvs han ville vara i famnen, även när han vid 1 års ålder började gå, så var det inte ner och gå som han egentligen ville, utan bara i famnen. Detta har hållit i sig konsekvent nu till för en månad sedan när det helt plötsligt vände. vi köpte en ny vagn, om än, så var det precis samma vagn så det var nog inte orsaken :). Ibland får man nog testa sig fram, sitta framåt eller bakåt ( beroende på lämplig ålder givetvis), testa annan vagn. Annars tänker jag nog att er bebis vill ha närheten och då är det bärsele. Sen, som med alla faser och under tidens gång så kommer det nog förändras. Men vissa barn, gillar helt enkelt inte vagn bara. Lycka till

Svar på tråden Barn som vägrar vagn