• Anonym (Paraplydrinken)

Ensamstående med tonåring utomlands - besvikelse

Ligger just nu på ett femstjärnigt lyxhotell, vid poolen, all inclusive, nära till hav och storstad i ett typiskt medelhavsland, flera olika bufféer serveras från 06-23 och glass, läsk, godis, underhållning, shopping, chill, ja allt finns. Jag och min tonårsdotter anlände för några dagar sedan och ska vara här en vecka och jag känner att jag lika gärna hade kunnat åkt ensam.
    Hon sover till lunch minst, klagar på allt, maten, värmen, mig och vill ingenting. Jag har misstänkt depression hos henne ett tag och det var lite därför jag tänkte att ett resmål kunde göra gott och hon fick välja. Hur kan jag förhålla mig till det här? Försöker åtnjuta allt på egen hand och ge mig själv återhämtning när hon sover och så får hon styra resten, men det känns ändå så tråkigt att det blev såhär.

• Svar på tråden Ensamstående med tonåring utomlands - besvikelse
  • Lynx123

Gör ni några utflykter? Har ni utforskat omgivningarna? All-inclusive är ju dödstrist så lite yttre stimulans kanske kan vara roligt?

Lynx123 skrev 2024-08-05 10:50:14 följande:

Gör ni några utflykter? Har ni utforskat omgivningarna? All-inclusive är ju dödstrist så lite yttre stimulans kanske kan vara roligt?

Ja litegrann har vi kikat runt men hon är inte så intresserad av något. Har föreslagit flera aktiviteter och det finns ett fantastiskt utbud men hon rycker mest på axlarna.
  • Anonym (Mia)

Många tror att en semester löser problemen på hemmaplan per automatik. 

Gör något med henne istället för att bara slappa. Rörelse och nya intryck är nyttigt. 

Anonym (Mia) skrev 2024-08-05 10:55:54 följande:

Många tror att en semester löser problemen på hemmaplan per automatik. 

Gör något med henne istället för att bara slappa. Rörelse och nya intryck är nyttigt. 

Nej det tror jag absolut inte, och varför måste man sprida negativitet på det sättet som du gör?
    Däremot tänkte jag att resan, ett miljöombyte och ett avbrott från vardagen inte behöver vara något dåligt. Det blir ju jättekonstigt att få rådet jag redan sagt att jag vill göra, men hur beter jag mig om hon inte vill tänker du? 
  • Anonym (Lina)

Om hon har depression så är det läkarvård hon behöver. Kanske dax att utreda?

Sedan är MÅNGA tonåringar trötta, idelösa och umgås hellre med vänner än föräldrar. Behöver inte vara sjukdom utan normal tonåring.

Men ta en dag och gör saker helt själv, njut av semestern. Tonåringen har säkert inget emot att få en "ledig" dag som den inte tjatas på... och om hon inser att du haft kul, kanske hon vill åka med en annan dag på något annat.

• Hellishen

Vädja lite till henne, visa henne uppskattning, såg att du är jätteglad att hon är med dig på resan. Ge henne mer kärlek och bekräftelse så länge hon inte bete sig rent elakt eller otrevligt mot dig.

Säg att DU så gärna skulle vilja gå och köpa en ny klänning (eller liknande) och undrar om hon kan följa med som smakråd?

Säg att DU sett att det finns ett café som serverar xxx som DU så högerhand vill prova och bjud med henne.

Tonåringar är sega och veliga, så du ska nog inte invänta hennes initiativ till roliga upptåg.

Om hon verkligen inte vill något alls, satsa på att prata och ge henne uppmärksamhet, kanske öppnar hon sig mer då om något är jobbigt för henne.

I nödfall, fråga rakt ut hur hon mår? Att du märkt att hon varit nere på sistone. Fråga om det hänt något, om du kan göra något? Och typ berätta hur du själv mådde i tonåren etc.

Sharing och bonding. Men försök att inte vara för missnöjd och anklagande mot henne. Det är inte lätt att vara ung idag alltså.

När hon klagar på saker, testa att haka på istället för att argumentera emot. Säger hon att maten är äcklig, håll med och spinn vidare, och så går ni ut på restaurang istället. Bli ni mot världen istället för hon mot dig. Låter ju som att ni har råd att gå ut och äta även om ni har all inclusive.

Och heja! Inte är det lätt!

• Anonym (vfn)

Men väck henne. Be henne skärpa till sig för helvete. Säg att ni är utomlands och du har betalat för detta, hon har valt resmålet hon ska upp och med ut bara. Ska hon sova får hon göra det i solstolen - efter frukost. Det är ingen prinsessa som behöver tassas på tå kring och strykas medhårs med sockervadd som vissa här verkar tycka. Det är en unge, du är föräldern - sätt gränser och ställ krav.

• Anonym (Mamma)

Jag reser gärna, har 2 tonåringar och en far till dessa.
    När ungarna var små var stora hotel komplex perfekt.
    Har du frågat din dotter vad hon vill göra.
    Tonåringar har ju en tendens att tycka att morsan är tråkig.
    Saknar hon kompisar och ligger och kollar Netflix hela dagarna.

• Anonym (K)

Aha, du tänkte att en tonåring magiskt skulle sluta med tonårsbeteende bara för att ni är någon annanstans i världen...? Men säg åt henne att sluta klaga, för hon ska iaf inte förstöra semestern för dig!

• Anonym (f)

Jag tror också på att tvinga ut henne faktiskt, fast jag kan vara lite mesig ibland som förälder. Mina barn kunde också vara svåra när de var tonåringar, men jag tog ut dem på ovanliga saker ändå, nu reste vi på ett helt annat sätt, backpackade, så allt som var lyx var de gärna med på. De minns de här jobbiga strapatserna som roliga händelser idag när de är vuxna. 

Exempel, vi hyrde en chaufför med båt till en ö vi inte kände till alls, vi gick och spelade på arcades där jag deltog i spelandet, vi testade åka motorcykel långt innan det var lagligt i Sverige, lugnt och sakta och med hjälm i djungeln på en lugn väg, jag lät dem bestämma mat, även om det blev europeisk mat istället för den lokala, vi snorklade i havet tillsammans, det var tillåtet att sitta med mobil eller laptop på stranden om man kände för det, och om det ens fanns wifi, jag tog dem till ett rave i skogen (vi drack såklart alkoholfritt) sen har jag tvingat med dem till museum och liknande som de inte gillade. Man får ge och ta.

Svar på tråden Ensamstående med tonåring utomlands - besvikelse