• Anonym (Osportigt?)

Hur många aktiviteter har era åttaåringar?

Jag har en åttaåring med två aktiviteter i veckan, en idrott och ett instrument/orkester. Fram till förra terminen tillkom också simskola en gång i veckan, men det är slut nu.

Först kändes det självklart att trycka in en aktivitet till, så att barnet har två idrottsaktiviteter i veckan. Men så börjar jag fundera på varför. Ungen är nöjd med det som erbjuds nu. Däremot har kompisarna ett späckat schema, så pass att skolan fått gå ut med att de inte kan hjälpa till med påklädning och liknande. För många barn har nämligen flera aktiviteter samma eftermiddag och måste därför börjar tidigt för att hinna med. Att leka efter skolan är lögn i helvetet, för barnen är upptagna fyra av fem vardagar och halva helgen.

Är det okej för en åttaåring att bara hålla på med en sport och ett instrument? Barnet rör sig i övrigt mycket, så det föreligger inget behov.

• Svar på tråden Hur många aktiviteter har era åttaåringar?
  • PH76

Vår åttaåring (nio i december) har simning två gånger, ridning en gång, och sen Piano en gång. Vår tolvåring har simning 4 gånger, teater en gång, och gitarr en gång.

• Anonym (E)

En, idrott. Hon vill inte ha mer. En kompis med aktiviteter nästan varje dag har min dotter slutat leka med av det enkla skälet att kompisen aldrig hinner. De ses i skolan men mer går inte. 

• Jemp

Klart det är okej.

Min har en för tillfället, haft två tidigare och det blir det igen när säsongen drar igång. 

• Anonym (M)

Fattar inte denna sjuka hysteri kring att dagens ungar ska ha tusen och en aktivitet på fritiden. En räcker gott och väl! Max två skulle jag säga, så det är bra i ert fall ts att det är lite olika slags aktiviteter för barnet.

• Anonym (A)

Vi har hållit oss till en aktivitet åt gången. Dottern har inte efterfrågat fler och vi är inte intresserade av att lägga alla dagar i veckan på sånt.
    Blir trött bara av att läsa hur folk håller på.

• Anonym (Va)

När i helvete ska dessa barn hinna VILA?

• Anonym (Stress)

Dottern har två aktiviteter som hon måste följas till. Jag tycker det är mer än nog, och två eftermiddagar/kvällar som försvinner. Båda aktiviteterna ligger så till att man inte heller kan göra något annat under tiden, utom möjligen ta en promenad. 

Hon har faktiskt en aktivitet till men den äger rum medan hon är på fritids. Det är smidigt. 

• Blåbil

När min dotter var åtta hade hon nog bara en aktivitet en gång i veckan plus en språkkurs (kurs som ej var modersmålsundervisningen) en gång i veckan. 

Nu fyller hon tio och kommer att ha fyra olika aktiviteter (varav en fortfarande är språkkursen). Varje aktivitet är en gång. Jag tycker inte det är problem med vila, varje aktivitet är max en timme. Är vi hemma vill hon bara sitta med surfplattan, bättre då med aktiviteter. Även när kompisar är på besök vill de spela på plattan och det gillar jag inte. Självklart säger jag nej till spel, men det är så synd att det är just det de helst vill göra. Gör de något annat kommer ändå frågan om de får spela efteråt.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Va) skrev 2024-08-05 10:45:07 följande:

När i helvete ska dessa barn hinna VILA?

Mina barn hade aktivitet ca fyra gånger i veckan under uppväxten och jag upplevde aldrig att de var stressade eller trötta på något sätt. De hade ju roligt på sina aktiviteter och vänner där. De dagar de inte hade aktiviteter lekte de med kompisar.

AktIviteterna gav dem mer energi upplevde jag. Jobbigt var det dock för oss föräldrar, för vår skull kanske det hade varit bra med färre.

Aktiviteterna gav mina barn en social gemenskap utanför skolan och ett större socialt nätverk, vilket är jätteviktigt för att barn skall må bra. 
Svar på tråden Hur många aktiviteter har era åttaåringar?