• merasta78

    Kanin

    Har fått hem en liten kanin, hon är 7 veckor. Hon har bott hos oss i 6 dagar nu och idag märker jag att hennes ena öra hänger..Har inte sett det förut. Hon äter och dricker som vanligt. Vet inte vilken ras hon är..vill säga att det har varit väldigt varmt här om det kan ha med saken att göra? Nån som har några funderingar?

  • Svar på tråden Kanin
  • Anonym (Mis)

    Är det en vädurskanin eller dvärgvädur? Deras öron står upp i början men ska sedan börja hänga neråt.

  • merasta78
    Anonym (Mis) skrev 2024-08-04 20:49:12 följande:

    Är det en vädurskanin eller dvärgvädur? Deras öron står upp i början men ska sedan börja hänga neråt.


    Jag vet faktiskt inte. Min dotter fick henne av sin pappa..Har frågat honom men inget svar😁
  • Tilolo

    Är örat tjockt / bubbligt? 

    Om du vill ha vidare hjälp från kaninkunniga så tipsar jag gärna om gruppen Kanin iFokus. Där kan du också posta en bild på ninen för att utröna ras. 🙂

    kanin.ifokus.se/

  • Jemp

    Skakar hon på huvudet? Håller hon huvudet rakt? Står andra örat strikt rakt upp eller är det lite på svaj? Har hon långa öron?

    Det troligaste är väl att det är en dvärgvädurkorsning så hon får hängande öra eller öron. Lite sen med att lägga öronen i kombination med att hon är väldigt ung. Verkar hon sned, svullen eller irriterad är det mer oroväckande. 

  • molly50
    merasta78 skrev 2024-08-04 20:39:57 följande:
    Kanin

    Har fått hem en liten kanin, hon är 7 veckor. Hon har bott hos oss i 6 dagar nu och idag märker jag att hennes ena öra hänger..Har inte sett det förut. Hon äter och dricker som vanligt. Vet inte vilken ras hon är..vill säga att det har varit väldigt varmt här om det kan ha med saken att göra? Nån som har några funderingar?


    Har du någon bild på kaninen?
    Vädurskaniner har ju stående öron i början som lägger sig ner lite senare.
    Och ofta börjar det med det ena örat.
    Håller hon inte huvudet snett eller skakar på det,eller kliar sig i örat och verkar pigg i övrigt så skulle jag nog inte oroa mig.
  • molly50
    merasta78 skrev 2024-08-05 10:30:56 följande:
    Så ser sötnosen ut🥰 nån kunnig som kan tänkas veta vilken ras hon är
    Så söt! Glad Jag tycker det ser ut som en dvärgvädur. Kanske en korsning.
    Men i så fall så är det nog därför öronen har börjat hänga.
Svar på tråden Kanin