• Anonym (VUL imorgon, nervös!)

Vilken är den tidigaste veckan ni sett hjärtat slå vid VUL?

Jag har läst att man inte ska boka in tidigt VUL innan 6+0 då Det förmodligen inte går att se hjärtaktivitet tidigare, men jag undrar om någon har erfarenhet som talar emot det? 

• Svar på tråden Vilken är den tidigaste veckan ni sett hjärtat slå vid VUL?
  • Anonym (Osäkert)

Det är vanligt att man flyttas några dagar fram eller tillbaka efter ultraljud. När man gör vul 6+0 kan man var 5+ något och därför vara någon dag från att se hjärtaktivitet. 

Gjorde ett första 5+2 och såg ingen hjärta, vid ultraljud 8+2 flyttades vi fram tre dagar och sen ytterligare tre dagar vid ultraljud v14. Så om man tar på de beräkningarna var jag allt mellan 5+2 till 6+1 när första vul gjorde och såg inget hjärtslag. Gjorde vul så tidigt pga ensidig smärta. 

Så tidiga ultraljud är mest för att se att graviditeten sitter på rätt ställe ☺️ 
    Vi ville boka tidigt privat i v 6+d från början men kliniken ville inte ta emot för tidigt ultraljud förrän 8+d eftersom det är först där som det brukar avgöras om embryot är livsdugligt och fortsätter utvecklas eller om det kommer avstanna för att det inte har förutsättningar att bli en bebis. 

Hoppas allt ser bra ut imorgon🙏

• BuoBä

Det är bara dumt att boka för tidigt för ser man ingen hjärtaktivitet så skapar det bara massa onödig oro.

När man gör ivf, och med andra ord vet exakt när man blev gravid, så gör de ett tidigt UL/VUL. Det görs i v. 7+1 tidigast, just för att vara säker på vad man ser.

BuoBä skrev 2024-08-04 20:31:16 följande:

Det är bara dumt att boka för tidigt för ser man ingen hjärtaktivitet så skapar det bara massa onödig oro.

När man gör ivf, och med andra ord vet exakt när man blev gravid, så gör de ett tidigt UL/VUL. Det görs i v. 7+1 tidigast, just för att vara säker på vad man ser.

Misstänkte det. Dumt av mig att jag inte kunde hålla mig och bokade in ändå. Tyvärr så var det försent att avboka igår kväll, jag kommer att behöva betala ändå. Hoppas på det bästa iaf.
  • Anonym (Osäkert)
    Anonym (VUL imorgon, nervös!) skrev 2024-08-05 06:46:18 följande:
    Misstänkte det. Dumt av mig att jag inte kunde hålla mig och bokade in ändå. Tyvärr så var det försent att avboka igår kväll, jag kommer att behöva betala ändå. Hoppas på det bästa iaf.
    Det viktiga är väl att komma ihåg att allt kan vara precis som det ska även om inte hjärtslag syns ☺️
    Anonym (Osäkert) skrev 2024-08-05 07:00:31 följande:
    Det viktiga är väl att komma ihåg att allt kan vara precis som det ska även om inte hjärtslag syns ☺️
    Tack! Precis vad jag behövde höra. ❤️
Svar på tråden Vilken är den tidigaste veckan ni sett hjärtat slå vid VUL?