• Sceffli

Köpa mobiltelefon. Hjälp!

Ja min telefon börjar bli seg och sliten, det kommer snart behövas en ny 😰 Hatar att köpa ny telefon. Det är dyrt och jag vet aldrig vilken telefon som är bra. Är inte så teknikkunnig. Har bara bilden av att samsung är skit då min mamma brukar ha deras telefoner och hennes telefoner är alltid värdelösa.

Vilka telefoner rekommenderar ni? Vilka plus och minus finns med olika märken? Vilka märken gillar ni? Någon som köpt nyligen och är nöjd? 

• Svar på tråden Köpa mobiltelefon. Hjälp!
  • Anonym (Guckosko)

Samsung A14, köpte för ett år sedan för runt 2500 kronor och är supernöjd.

• Anonym (G)

Jag köpte en iPhone 12 jag. Aldrig haft något annat märke. Förutom när jag var barn då jag hade motorola.

• Anonym (Samsung)

Jag har en Samsung S21 Ultra som jag fortfarande är grymt nöjd med. Barnen har varsin Samsung A54 som också är bra. Barnens pappa har en iPhone 12 Mini och är sur över att barnen har Android istället för Apple då han tycker de är svåra. Jag har som jobbtelefon generellt haft någon form av Apple och ser inga större skillnader i systemen. 

Vad behöver du telefonen till och vad har du idag?

• Anonym (Samsung)

Just ja, har plan på att byta när S25 kommer, mest för att Samsung tidigare har snålat med sydtemuppdateringarna. Från S23 tror jag det är så har de fler systemuppdateringar just för att det inte ska vara en faktor för att byta.

• Anonym (G)

Aldrig haft problem med min iPhone 12 eller tidigare iPhones 

• Anonym (Magda)

Vad har du för mobil idag? 

Är man inte så teknikintresserad kan det vara bekvämt att hålla sig till samma märke. Då behöver man inte lära sig lika mycket nytt.

Själv har jag landat på Samsung. Jag vet inte vad din mamma gör med sina som gör dem dåliga. Köper hon riktigt gamla begagnade?

• Anonym (Beror på)

Har alltid haft IPhone, så av ren bekvämlighet och vana fortsätter jag med det. Orkar inte knöla med ett helt nytt system, och idag är det super enkelt att kopiera över allt ifrån den gamla IPhonen man byter ifrån till den nya dessutom. 

Har alltid haft mina IPhone?s i flera år innan byte, och förra köpte jag begagnad via Telia. Hade den i ett år innan batteriet började bli läge för byte, och jag kände då att det får bli en helt ny mobil. Vart en begagnad IPhone 11, och bytte till en IPhone 15 Pro. 

Har mer och mer övergått till fotografering med mobil än med systemkamera, där jag skulle behöva byta kamerahus då mitt börjat strula och eftersom priserna fullständig exploderat inom systemkameror. . Kände jag även att det blir för dyrt, när jag ändå använder mobilen så ofta. Så tänkte att jag lika gärna kan kompromissa då, och satsa på en dyrare mobil med bättre foto och film möjligheter. 

Tror det viktigaste är att ställa frågan, vad vill jag använda mobilen till? 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-08-04 18:33:19 följande:

Har alltid haft IPhone, så av ren bekvämlighet och vana fortsätter jag med det. Orkar inte knöla med ett helt nytt system, och idag är det super enkelt att kopiera över allt ifrån den gamla IPhonen man byter ifrån till den nya dessutom. 

Har alltid haft mina IPhone?s i flera år innan byte, och förra köpte jag begagnad via Telia. Hade den i ett år innan batteriet började bli läge för byte, och jag kände då att det får bli en helt ny mobil. Vart en begagnad IPhone 11, och bytte till en IPhone 15 Pro. 

Har mer och mer övergått till fotografering med mobil än med systemkamera, där jag skulle behöva byta kamerahus då mitt börjat strula och eftersom priserna fullständig exploderat inom systemkameror. . Kände jag även att det blir för dyrt, när jag ändå använder mobilen så ofta. Så tänkte att jag lika gärna kan kompromissa då, och satsa på en dyrare mobil med bättre foto och film möjligheter. 

Tror det viktigaste är att ställa frågan, vad vill jag använda mobilen till? 

Ja, det är en bra idé att inte byta varumärke.
  • Forumdeltagaren

Jag har haft Samsung ganska många år nu: Galaxy S4, Galaxy S10 och nu har jag Galaxy S20 och den hsr jag nog haft 3,5 år nu.
    Den fungerar bra och jag har mycket på ett minneskort som jag kunnat flytta över till nästa telefon. Jag har hållit mig till "S-modellerna" då jag anser att dom är bäst. Nu har jag sett att dom nyare "S-modellerna" inte har plats för minneskort och jag blev sååå besviken på Samsung. Jag håller fast vid mi. S20 nu så länge som möjligt.

Vilken modell som skulle passa dig bäst är dock inte så lätt för mig att veta.
    Googla på "Test mobiltelefon" och läs och se vilken som tilltalar dig mest.

• Kvittning

Jag tycker det funkar bra att byta mellan olika androidtelefoner men jobbigt mellan android och iphone. 

Prisvärda telefoner är väl samsung a-serie och nothing (som också har A i sina udgetmodeller om jag kommer ihåg rätt). 

Om du är priskänslig så föreslår jag att gå in på tex elgiganten och sortera på pris och se vad som finns. Kolla youtubefilm som recenserar och googla de spcifika funktioner som du är intresserad av (tex kamera om den är viktig). 

Svar på tråden Köpa mobiltelefon. Hjälp!